Groninger Belang: 'Provinciebestuur moet vaart maken met Lelylijn'

De beoogde route van de Lelylijn
De beoogde route van de Lelylijn © RTV Noord
Het Groninger Belang wil dat de provincie Groningen zich sterk maakt voor de komst van de Lelylijn en niet langer afwachtend handelt.
De huidige lijn die Gedeputeerde Staten heeft gekozen is ‘een snelle treinverbinding van en naar de Randstad’, en dat kan ook via bestaand spoor, zo gaf gedeputeerde Fleur Gräper eerder aan.
Maar oppositiepartij Groninger Belang vindt dat dat niet genoeg en is van mening dat het provinciebestuur zich wel wat enthousiaster mag tonen over de Lelylijn.

'Friesland kartrekker'

‘De provincie Friesland is de kartrekker’, constateert fractievoorzitter Bram Schmaal. ‘Iedereen wil vooruit, maar Groningen zit achteraan. De gedeputeerde verschuilt zich achter onderzoeken naar snelheid via bestaand spoor, maar dat gaat niet helpen. Groningen moet koploper zijn in dit project.’
De partij wil de Lelylijn hoog op de Groninger politieke agenda houden, om zo ook meer enthousiasme in Groningen voor dit project te bereiken. ‘Het is belangrijk voor de economie in Groningen, het kan de woningmarkt in de Randstad verlichten en kan de CO2-uitstoot terugdringen. Allemaal voordelen dus.’

Kostenplaatje

Uit recent onderzoek is gebleken dat de Lelylijn een kostenplaatje kent van zo’n vijf miljard euro. De provincies Flevoland en Friesland zijn voorstander van de lijn. ‘En Groningen moet de kar ook gaan trekken.’