Holthausen maakt vliegende start met productie waterstoftrucks

Een Hyzon-waterstoftruck
Een Hyzon-waterstoftruck © Hyzon Motors Europe
Holthausen Clean Technology in Hoogezand en het Amerikaanse Hyzon gaan twintig zware waterstoftrucks bouwen voor een bedrijf aan de andere kant van de wereld: Hiringa Energy in Nieuw-Zeeland.
De trucks worden in Groningen geproduceerd door Hyzon Motors Europe BV, zoals de joint venture van Holthausen en Hyzon heet. De vrachtwagens worden gebouwd op een DAF chassis, die door DAF-dealer ESA wordt geleverd. De productie begint eind dit jaar, de trucks worden in 2021 afgeleverd.
Hiringa Energy gaat de trucks gebruiken voor de bevoorrading van het netwerk van waterstoftankstations in Nieuw-Zeeland.

Grote klanten

Die twintig vrachtwagens zijn pas een begin. Hiringa wil in binnen zes jaar in Nieuw-Zeeland 1500 waterstoftrucks hebben rijden, die, als alles goed gaat, ook door Hyzon Motors Europe worden gebouwd. De opdracht markeert de vliegende start van de samenwerking tussen Holhausen en Hyzon.
Van de tweehonderd trucks die volgend jaar kunnen worden gemaakt zijn er al ruim honderd ‘weg’. 'Daar zitten een paar andere grote klanten bij, maar ik kan nog niet zeggen welke’, zegt Carl Holthausen, die het bedrijf samen met zijn zoon Max leidt.

Nieuwe fabriek

De grote hal die Holthausen ruim een jaar geleden in gebruik nam aan de Produktieweg in Hoogezand biedt inmiddels al niet meer genoeg ruimte. Holthausen: ‘We zoeken een grote hal die we kunnen gebruiken als tijdelijke oplossing. Op die manier krijgen we de tijd om een compleet nieuwe productiefaciliteit te bouwen. Die komt ergens in Groningen, maar we hebben nog niet besloten waar. Er zijn verschillende mogelijke locaties: langs de A7, de Eemshaven, Wildervanksterdallen en ook een stuk grond vlak bij de Duitse grens.'
Het is de bedoeling dat er in de nieuwe fabriek uiteindelijk ieder jaar tweeduizend trucks van de band rollen. Daarvoor zullen dan naar verwachting duizend werknemers nodig zijn.