College wil betaald parkeren invoeren in wijken aan rand Stad

Betaald parkeren, in de loop van 2021 mogelijk in nog zeven wijken
Betaald parkeren, in de loop van 2021 mogelijk in nog zeven wijken © ANP Koen Suijk
De gemeente Groningen wil ook in wijken aan de rand van Stad betaald parkeren invoeren. Het college wil zo de parkeerdruk omlaag brengen.
Met de maatregel wil het gemeentebestuur forenzen stimuleren vaker te parkeren op de gratis P+R terreinen. Zo zal er meer plek komen voor bewoners om hun auto in de eigen straat te parkeren, denkt de gemeente.
Door het betaald parkeren in één keer in een groter gebied in te voeren, wil het college voorkomen dat de overlast zich verplaatst naar wijken waar parkeren nog wel gratis is. Het betaald parkeren moet gaan gelden voor wijken die in een schil liggen rondom de meer centrale stadsdelen waar je al langer moet betalen om de auto te parkeren.

Onder meer Paddepoel, Selwerd en De Hoogte

Het gaat om Paddepoel, Selwerd, De Hoogte, Coendersborg, De Wijert-Noord, Corpus den Hoorn en delen van de Hoornse Meer. Ook in de ontwikkelzone rondom het Oosterhamrikkanaal, De Suikerzijde (het voormalige Suikerfabriekterrein) en het Stadspark wil de gemeente betaald parkeren invoeren. Over de Indische Buurt wordt apart een besluit genomen.
Betaald parkeren per wijk in Stad
Betaald parkeren per wijk in Stad © Gemeente Groningen
Klik hier om het kaartje te vergroten.
De ruimte die vrijkomt, moet volgens de gemeente gebruikt worden'voor groen en om te spelen, te ontmoeten, te wandelen, te sporten of te fietsen’.

Meer ruimte vrijmaken

De gemeente krijgt naar eigen zeggen veel klachten van bewoners die hun auto niet kwijt kunnen vlak bij hun huis. Mensen die buiten de stad wonen en in de stad werken, parkeren vaak hun auto op deze gratis parkeerplekken aan de rand van Stad en fietsen het laatste stukje naar hun werk.
Philip Broeksma, wethouder Verkeer & Vervoer: ‘Openbare ruimte is schaars en van ons allemaal en niet alleen bestemd voor de geparkeerde auto. We willen de parkeeroverlast aanpakken en ook de andere functies van de straat meer ruimte geven en samen met de buurtbewoners anders invullen.’

In de loop van 2021 ingevoerd

Hoe duur een parkeervergunning wordt voor deze derde schil is nog niet bekend. Om de indeling zo logisch mogelijk te houden, worden de Tuinwijk, De Linie, Helpman Oost en Selwerd-Zuid ook in de derde schil ondergebracht.
Als de raad begin 2021 akkoord gaat met het voorstel van het college, wordt het betaald parkeren naar verwachting in de loop van 2021 ingevoerd.