EasyToys mag toch op shirt FC Emmen staan (update)

FC Emmen mag dit voetbalseizoen toch met de naam van online-seksshop EasyToys uit Veendam op het shirt spelen. Dat is de uitkomst van een overleg tussen de KNVB en de eredivisieclub.

Eric Idema, directeur van EasyToys, is blij en opgelucht dat de goedkeuring nu een feit is. 'Dit is een erg bevredigende uitkomst van de gesprekken. We zijn enorm trots dat we nu alsnog hoofdsponsor van FC Emmen zijn geworden.'

Het conflict tussen de voetbalbond en Emmen speelt al enige weken. De KNVB vond het 'niet gepast' dat FC Emmen voor een shirtsponsor kiest die 'in verband kan worden gebracht met de seksindustrie'. Volgens het bestuur betaald voetbal van de KNVB past dit niet binnen het uitgebreide sponsoringreglement waar alle clubs zich aan moeten houden.

Dinsdag zaten de KNVB en Emmen ook al bij elkaar. Uitkomst van dat gesprek was dat de KNVB in december met alle clubs, tijdens de algemene vergadering betaald voetbal (AVBV), het betreffende artikel uit het sponsorreglement gaat bespreken.

Duidelijke afspraken

De KNVB geeft nu toch toestemming omdat in de overeenkomst tussen FC Emmen en EasyToys over veel zaken al duidelijke afspraken gemaakt waren. de KNVB: 'Zo wilden beide partijen in eerste instantie een driejarige verbintenis aangaan. Na het overleg van donderdag is die overeenkomst naar één jaar teruggedraaid en zullen er wijzigingen worden doorgevoerd in het geval dat vanuit wet- en regelgeving nodig blijkt.'

'Als de AVBV zich in december heeft gebogen over het sponsoringreglement en er geen verdere bezwaren ten tonele komen, kan de overeenkomst tussen FC Emmen en EasyToys alsnog worden opgetrokken naar drie jaar', meldt de voetbalbond.

Online al verkrijgbaar

FC Emmen speelde vanwege het verbod de eerste twee competitieduels zonder shirtsponsoring. De club uit Drenthe verkocht online wel al shirts met daarop de naam van EasyToys. Er werden er zoveel besteld dat de verkoopperiode met twee dagen werd verlengd.

'We hebben een goed gesprek gehad met de directies van FC Emmen en EasyToys', zegt Jean-Paul Decossaux, commercieel directeur van de KNVB.

'Wij betreuren de eerder ontstane situatie en waarderen in dit verband de flexibiliteit van club en sponsor door de duur van het sponsorcontract aan te passen. Tijdens de komende AVBV willen we de sponsorregelgeving in het betaald voetbal met alle clubs bespreken en hier een duidelijk standpunt over innemen. Zoals eerder gezegd, willen we daarbij normen die openstaan voor interpretatie zoveel mogelijk voorkomen.'

'Mooi compromis'

Volgens Idema kan de aandacht voor zijn webshop bijdragen aan het doorbreken van het taboe dat nog altijd rust op zijn branche. 'Mijn marketingmedewerkers en schoonmakers zijn geen sekswerkers, dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat', zegt Idema.

Ook op educatief vlak wil EasyToys een rol spelen, zegt de directeur. Het bedrijf wil in overleg met de KVNB over de vraag wat ze op maatschappelijk vlak voor elkaar kunnen betekenen.

Ronald Lubbers, voorzitter van FC Emmen, is tevreden: 'Na het eerste overleg op dinsdag in Zeist zijn de gesprekken woensdag en donderdagochtend voortgezet en die zijn in een dusdanig goede harmonie verlopen dat we een mooi compromis hebben gevonden.'

Publiciteit

Door alle commotie ging de naam van het bedrijf de afgelopen tijd veelvuldig over de tong. 'We hebben veel steun gekregen, heel erg bijzonder. Het werd massaal voor ons opgenomen, dat doet je wat. Maar het was geen vooropgezet plan, het is zo gegaan.'

Dit bericht is aangevuld met een reactie van Eric Idema, directeur van EasyToys

Lees ook
- Gemeente Veendam stuurt brief naar KNVB: 'Wij zijn trots op EasyToys'
- 'Weigering EasyToys op Emmen-shirt is niet preuts'
- KNVB blijft bij standpunt: Veendammer bedrijf mag (voorlopig) niet op shirt FC Emmen

Deel dit artikel:

Recent nieuws