Proef geslaagd: provincie gaat dieseltrein vervangen door waterstoftrein

De waterstoftrein
De waterstoftrein © Provincie Groningen
De provincie Groningen kiest op het regionale spoor definitief voor de waterstoftrein. De trein is een goed alternatief voor de bestaande dieseltrein, zo oordeelt de provincie na een geslaagde proef eerder dit jaar.
De waterstoftrein reed begin dit jaar twee weken lang op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. De testritten vonden 's nachts plaats zonder passagiers. Het brandstofverbruik, het optrekken, remmen en het tanken verliepen zonder problemen. De trein reed bovendien op tijd en bleek de helft stiller dan de huidige dieseltrein.
Meteen na de proef liet gedeputeerde Fleur Gräper (D66) al merken onder de indruk te zijn van de trein. Ook milieuminister Stientje van Veldhoven (D66) was positief, maar wilde nog geen financiële toezeggingen doen.

Drie tot vier jaar

De eerste waterstoftreinen gaan waarschijnlijk rijden op de nieuwe stukken spoor naar Stadskanaal en Duitsland.. Volgens Gräper is het de bedoeling dat de nieuwe treinen tegen 2024 kunnen rijden als de spooruitbreiding een feit is.
Maar om dat ook daadwerkelijk mogelijk te maken, kijkt het provinciebestuur ook naar het Rijk en de Europese Unie. Zij zullen miljoenensteun moeten verlenen om deze nieuwe treinen daadwerkelijk te laten rijden. De relatief nieuwe waterstoftrein is namelijk flink duurder dan de bestaande dieseltrein.