Statenfractie D66: is Friesentunnel een optie bij kostenstijging Friesenbrücke?

De (kapot gevaren) Friesenbrücke
De (kapot gevaren) Friesenbrücke © Sven Jach/RTV Noord
De provincie Groningen moet bij de Duitse overheden lobbyen voor een Friesentunnel in plaats van een Friesenbrücke. Dat zegt coalitiepartij D66 in Provinciale Staten, nu in Duitse media berichten opduiken over forse vertraging van de bouw van de brug.
De Duitse omroep NDR bericht dat de Friesenbrücke mogelijk pas in 2030 wordt opgeleverd in plaats van 2024. Ook zou de bouw van de brug ruim 96 miljoen euro gaan kosten in plaats van 30 miljoen euro.

Klopt het bericht?

D66 wil van gedeputeerde Fleur Gräper (D66) weten of het nieuwsbericht van de NDR klopt. Ook wil Statenlid Peter Gerrits van de partij weten of Gräper in contact staat met de Duitse overheid over deze mogelijk nieuwe situatie.
Wanneer het klopt dat de Friesenbrücke ruim 96 miljoen euro gaat kosten, moet wat betreft D66 alternatieven onderzocht worden.

Belangrijke schakel

'De Friesenbrücke is een belangrijke schakel om een snelle treinverbinding naar Bremen te realiseren', zegt Gerrits. 'Dit is de bedoeling van de Wunderline. Als de brug een dergelijk bedrag gaat kosten moeten alternatieven voor een brug ook bekeken worden. Alternatieven als een tunnel kunnen namelijk de toekomstige intensivering van treinverkeer veel beter aan.'
Het Statenlid stelt schriftelijke vragen over de kwestie.
Gedeputeerde Fleur Gräper zegt nog niet te kunnen reageren op het bericht.