Experts waarschuwen Tweede Kamer: 'Kans op herhaling MSC-ramp groot' (update)

Een scheepsramp zoals met het containerschip MSC Zoe, dat vorig jaar januari 342 containers verloor bij de Waddeneilanden, zou zomaar weer kunnen gebeuren.

Daarvoor waarschuwen verschillende experts tijdens een bijpraatsessie in de Tweede Kamer.

Ruim 300 containers

Het schip van bijna 400 meter lang kwam op de zuidelijke vaarroute, die schepen dicht langs de Waddeneilanden voert, in de problemen toen het in een storm terechtkwam.

Door de ruim driehonderd containers die overboord sloegen, kampen die eilanden nog steeds met 'troep' op de stranden, meldden strandjutters eerder.

Urgentie

Oud-minister Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), wil de urgentie benadrukken. 'Dit kan morgen weer gebeuren.'

Volgens hem moet de informatievoorziening voor schepen beter en moet het mogelijk zijn vaarroutes te sluiten. Op korte termijn moet de Kustwacht ook schepen op de noordelijke vaarroute gaan waarschuwen, en dan niet alleen de grote vrachtschepen. Nu krijgen alleen containerschepen op de zuidelijke route een waarschuwing tijdens noodweer. 'We zijn er nog niet', aldus Dijsselbloem.

Actie op korte termijn

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf vindt dat de minister op korte termijn actie moet ondernemen om de veiligheid op zee te vergroten. 'De minister moet zo snel mogelijk in overleg met haar collega's in Duitsland en Denemarken. Op korte termijn kan de minister extra bevoegdheden aan de Kustwacht toebedelen, zodat zij actiever en dwingender schepen kunnen aanspreken.'

'De Kustwacht kan nu alleen nog maar advies geven en dat hoef je niet per se op te volgen. Dat is wel verstandig, maar je kunt ervan afwijken. Het is bijna twee jaar geleden dat de ramp met de MSC Zoe plaatsvond. De winter staat voor de deur met nieuwe extreme weersomstandigheden die daar plaats kunnen vinden. Minister, zet door, bescherm de Wadden.'

Sjorwerk

Naast de extra bevoegdheden voor de Kustwacht moeten de containers beter worden vastgezet op de schepen, zp vindt onder meer de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Bij twee derde van de onderzochte schepen was het sjorren van de lading niet in orde. De ILT pleit voor meer aandacht voor het sjorwerk (het vastzetten van de lading) en de gebruikte sjormaterialen.

Kleinere schepen

De meeste risico's die op de zuidelijke route gelden, spelen ook op de noordelijke. De Waddenvereniging riep eerder al op ook de noordelijke route af te sluiten voor vrachtschepen tijdens noodweer.

Ook kleinere schepen lopen risico. Ruim een maand na het ongeluk met de Zoe verloor een schip van rond de 160 meter zeven containers bij de Wadden.

In een update is de reactie van ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf toegevoegd

Lees ook:
- Onderzoek naar veilige golfhoogtes voor schepen boven Waddeneilanden
- 'Dit is echt shocking, er moet snel wat veranderen'
- Onderzoeksraad: kans op herhaling containerramp groot; schepen moeten worden omgebouwd

Meer over dit onderwerp:
containterramp CONTAINERRAMP
Deel dit artikel:

Recent nieuws