D66: Geef kustwacht meer bevoegdheid over gevaarlijke vaarroutes

De MSC Zoe waar begin 2019 342 containers af vielen
De MSC Zoe waar begin 2019 342 containers af vielen © ANP
De Kustwacht moet, als het aan D66 ligt, de bevoegdheid krijgen om bij storm vaarroutes te sluiten. Dus ook de beruchte 'zuidelijke vaarroute' ten noorden van de Waddenzee, waar de MSC Zoe twee jaar geleden 342 containers verloor.
Deze vaarroute wordt nog veel gebruikt voor internationaal scheepvaartverkeer, maar hij is ondiep en daarom gevaarlijk als het stormt. Dat was ook de oorzaak van de ramp met de MSC Zoe.

Wel adviseren, niet afdwingen

De Kustwacht mag schepen nu wel adviseren om deze route bij storm te mijden en de noordelijke vaarroute te kiezen, maar kan dat niet afdwingen. Daar wil de D66-fractie in de Tweede Kamer verandering in brengen. Ze presenteert woensdag een actieplan om een dergelijke milieuramp te voorkomen.
Ook wil D66 dat de Kustwacht schepen kan begeleiden en dat Nederland afspraken maakt met Duitsland en Denemarken over het gebruik van de vaarroute. Dat is nu nog een obstakel om die route bij storm te sluiten.