Na twee jaar duidelijkheid: Paddepoelsterbrug keert terug als vaste brug (update)

De Paddepoelsterbrug
De Paddepoelsterbrug © ProNews
De Paddepoelsterbrug bij de stad Groningen keert terug als vaste brug. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag bekendgemaakt.
De brug over het Van Starkenborgkanaal werd in september 2018 aangevaren. Sindsdien bestond er onduidelijkheid over de plannen van het Rijk met de brug.
Volgens het ministerie is nu afgesproken dat de gemeente Groningen de brug herstelt. Dat gebeurt in de vorm van een tien meter hoge brug. Het Rijk draagt 8,6 miljoen euro bij aan de bouw ervan. Zowel de gemeente Groningen als omwonenden drongen al langer aan op vervangen van de inmiddels verwijderde brug.

'Blijven strijden voor een beweegbare brug'

Omwonende Stephan Bauman van de actiegroep Brug T'rug hinkt op twee gedachten. 'Ik ben harstikke blij dát er weer een brug komt, maar de brug waarvoor is gekozen, is pijnlijk. Er zijn mensen die minder goed over een hoge brug heen kunnen. Dat was juist het mooie van de brug die er lag, die was laagdrempelig. We blijven doorstrijden voor een beweegbare brug.'
De plek waar de brug lag is afgezet
De plek waar de brug lag is afgezet © Elwin Baas/RTV Noord

Zorgen over toegankelijkheid fietsers

'Dit is beter dan geen oplossing', zegt Tom Rustebiel, fractievoorzitter van D66 in de Groningse gemeenteraad. 'Maar er is gevraagd om herstel van de verbinding. Dat betekent dat je ook oog moet hebben voor de fietsverbinding die de Paddepoelsterbrug was. En ik denk dat je die voor dit geld en met een metershoge brug niet terugkrijgt. Dat is toch wel erg teleurstellend.'
'We moeten dit even op ons laten inwerken. Het moet ook nog besproken worden in de Tweede Kamer', zegt Rustebiel.

Burgemeester Schuiling uitte irritaties

Burgemeester Koen Schuiling van Groningen richtte zich eerder deze maand nog per brief tot het ministerie. Hij sprak daarin zijn irritatie uit over het langdurige proces. 'Wij willen benadrukken dat wij zeer ongelukkig zijn met de wijze waarop het Rijk opereert in de vraag om deze brug te herstellen', schreef Schuiling.
Schuiling schreef de brief aan partijgenoot Van Nieuwenhuizen (VVD) om te beargumenteren waarom de brug belangrijk is. Dat hij dat moest doen schoot hem eigenlijk in het verkeerde keelgat.
'Dat wij nu als lagere overheden gevraagd worden om de aanleg van een brug te beargumenteren, die er nota bene lag en dankzij een aanvaring is verdwenen, is voor ons de wereld op zijn kop.'

Volgend jaar duidelijkheid over toekomst Gerrit Krolbrug

Over de toekomst van de Gerritkrolbrug in Stad verwacht het ministerie 'medio 2021' een besluit te nemen. Rijkswaterstaat gaat de brug aan het eind van de Korreweg vervangen omdat hij versleten is en omdat de vaarweg Lemmer-Delfzijl een upgrade krijgt. Zo investeert het ministerie 118 miljoen euro om de industriële bediening van sluizen en bruggen op de gehele vaarweg Lemmer-Zelfzijl te vervangen.
Dit bericht is aangevuld met reacties van Stephan Bauman en Tom Rustebiel.