Hoe gaan winkels om met mondkapjesplicht?

In een supermarkt moet je vanaf dinsdag verplicht een mondkapje dragen
In een supermarkt moet je vanaf dinsdag verplicht een mondkapje dragen © Ramon van Flymen/ANP
Vanaf dinsdag ben je verplicht een mondkapje te dragen in onder meer winkels. Zo niet, dan kun je een boete van 95 euro krijgen. Maar hoe gaan winkels ermee om?
‘Er is geen handhavingsplicht’, zegt Koos Hensen van winkelcentrum De Hooge Meeren in Hoogezand. ‘Mensen worden erop geattendeerd dat er een mondkapjesplicht geldt, net als ze ook worden geattendeerd op de anderhalvemeterregel.’
Wat er gebeurt als iemand zich er toch niet aan houdt? De winkeliers hoeven in principe geen mensen te weigeren die geen mondkapje dragen, legt Hensen uit. ‘Als we mensen erop attenderen, dan hebben wij aan onze plicht voldaan. Als iemand geen mondkapje wil dragen om medische redenen, of omdat hij er geen zin in heeft, dan zij dat zo.’

Politie in burger

Winkeliers zien het vooral als uitbreiding van de bestaande coronamaatregelen. ‘Ik denk dat alle ondernemers zo langzamerhand wel weten hoe ze daarmee om moet gaan’, zegt Chris de Raaf van Retail Club Winschoten. ‘Net als het aantal bezoekers dat je in de winkel mag hebben.’
Hoe het beboeten dan gaat? ‘Het zou best kunnen dat er politie in burger rondloopt door de winkels’, denkt Eric Bos van de Groningen City Club. Hij denkt dat zij mensen die geen mondkapje dragen aanspreken en mee naar buiten nemen.
Bezoekers vinden het niet prettig wanneer iemand geen mondkapje draagt
Chris de Raaf - Retail Club Winschoten
Toch denken de winkeliers dat het zo’n vaart niet loopt. Op dit moment draagt vrijwel iedereen binnen al een mondkapje, stellen ze. Tijdens een steekproef in Groningen vorige week droeg 85 tot 95 procent een mondkapje, aldus Bos.
Bovendien spreken klanten elkaar erop aan. ‘Dat gebeurt nu al, vooral in grotere winkels’, zegt Bos. Ook De Raaf herkent dat. ‘Andere bezoekers vinden het niet prettig wanneer iemand geen mondkapje draagt.’
‘Je houdt altijd mensen die om wat voor reden dan ook geen kapje op willen doen’, zegt Hensen. Hoe voorkom je dat de situatie dan uit de hand loopt? ‘Het gaat om de manier waarop je mensen aanspreekt. Ik hoor in ons winkelcentrum weinig verhalen van winkeliers die lastige situaties tegenkomen.’

Lastig voor personeel

In het overdekte winkelcentrum in Hoogezand worden bezoekers aangesproken die geen mondkapje dragen. De zitplekken in het centrum zijn al enige tijd weggehaald, om te voorkomen dat mensen zich daar ophouden.
Volgens Bos zal de plicht het zwaarst worden voor medewerkers van winkels die nu soms nog geen mondkapje dragen. ‘Zij moeten het de hele dag dragen. Een klant hoeft hem maar tien minuten op als hij de winkel in gaat.’