Werkzaamheden Hoofdstation jaar vertraagd door archeologische vondsten

Zo loop je van en naar de sporen op het nieuwe Hoofdstation
Zo loop je van en naar de sporen op het nieuwe Hoofdstation © Beauty / Koen van Velsen architecten
Werkzaamheden aan perrons en de nieuwe bustunnel van het Hoofdstation in Stad lopen een jaar vertraging op. In de bodem zijn archeologische vondsten gedaan. Ook stuitte aannemer Strukton op 'onvoorzien kabel- en leidingwerk'.
In de bodem zijn fundamenten van gebouwen uit het verleden gevonden.
De gevonden fundamenten
De gevonden fundamenten © ProRail

Gebouw uit 1830

Ook is de aannemer twee oude draaischijven voor locomotieven tegengekomen in de grond. 'Bovendien liggen er fundaties van een oude steenfabriek uit 1830, restanten van de kade van een haven en een oude koolopslagput met een intacte houten fundering die 15 meter diep is', zegt ProRail.
De vondsten zijn de afgelopen tijd onderzocht, in kaart gebracht en verwijderd, zegt ProRail. 'Dat heeft weken extra tijd gekost.'

Weken zorgen voor jaar vertraging

Door die weken redt aannemer Strukton het niet meer om grootschalige werkzaamheden die voor de zomer van 2022 gepland stonden op dat moment uit te voeren, zegt ProRail.
Voor die zomer was een zogenoemde 'treinvrije periode' van zes weken ingepland. Er rijden dan helemaal geen treinen van en naar het Hoofdstation.
Het probleem met zo'n treinvrije periode is dat je die niet op elk moment in het jaar kan plannen: het treinverkeer wordt stilgelegd in een periode dat er zo weinig mogelijk reizigers zijn.
'Een treinvrije periode van deze omvang kan niet een paar weken verschuiven, en kan alleen in de zomer vallen', zegt ProRail erover. 'Daarom schuift die waarschijnlijk één jaar op': de werkzaamheden dus ook.
De draaischijf
De draaischijf © ProRail

Werkzaamheden verplaatst naar 2023

Het werk verschuift daarom naar verwachting naar de zomer van 2023, het moment dat het hele station eigenlijk klaar had moeten zijn.
'De werkzaamheden kunnen alleen in de traditioneel rustige zomerperiode plaatsvinden', zegt een woordvoerder van ProRail. Dat heeft te maken met de duur van het werk: er worden zes weken voor uitgetrokken. In die periode rijden er geen treinen van en naar het Hoofdstation.

Om wat voor werkzaamheden gaat het?
Na de werkzaamheden is Groningen geen eindstation meer voor Arriva-treinen. Treinen vanuit Veendam rijden dan door naar Delfzijl, treinen vanuit Winschoten gaan na het Hoofdstation verder naar Roodeschool en de Eemshaven. Treinen uit Leeuwarden krijgen station Europapark en in sommige gevallen Winschoten als eindstation. Het doel daarvan is dat reizigers minder vaak hoeven over te stappen.

Alle perrons moeten voor die werkzaamheden worden verbouwd. In dezelfde periode zou ook een bustunnel worden geplaatst.

Nieuwe planning

Aannemer Strukton werkt momenteel aan een nieuwe planning.
'Bij het opstellen van die planning houdt Strukton zo goed mogelijk rekening met de belangrijke momenten zoals de doorkoppeling, de oplevering van het station en de start van de gebiedsontwikkeling aan de zuidzijde. ProRail is als aanbestedende partij hierover met Strukton in gesprek', stelt de gemeente Groningen.