NS is om; Spoorwegen nu ook voorstander van aanleg Lelylijn

Ook de NS wil nu graag dat de Lelylijn wordt aangelegd. Dat zegt de vervoerder op zijn site. Tot voor kort was de NS geen uitgesproken voorstander.
De Lelylijn, de spoorverbinding door Friesland en Flevoland naar de Randstad, moet 40 minuten tijdwinst opleveren.
De NS denkt dat door de tijdswinst meer mensen de trein pakken. De spoorwegen verwachten dat er dagelijks 12.000 passagiers extra gebruik gaan maken van de spoorlijn tussen het Noorden en de Randstad.

Makkelijker omreizen

Verder komen er extra passagiers doordat er nieuwe stations komen in Drachten en Emmeloord. 'Inwoners van deze plaatsen kunnen in plaats van de auto voor de trein kiezen', denkt de NS.
Een ander voordeel van het nieuwe spoor is dat je straks kunt omreizen met de trein. Nu kun je alleen via Zwolle het Noorden bereiken. Straks kan dat ook met de Lelylijn. Bij werkzaamheden of storing hoef je dus straks niet meer een deel van het traject met de bus te reizen, stellen de spoorwegen.

Oude spoor sneller maken

Eerder zag de NS de Lelylijn niet zitten. De vervoerder wilde liever investeren in het sneller maken van het bestaande spoor via Assen en Zwolle. De NS wil nog steeds dat er ook op dit traject sneller wordt gereden. Volgend jaar zijn de onderzoeken naar de mogelijke aanpassingen klaar.
Meerdere landelijke politieke partijen hebben zich de afgelopen tijd uitgesproken voor de komst van de Lelylijn. De SP, D66, PvdA, CDA, VVD, ChristenUnie en SGP hebben de lijn opgenomen in hun verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen.