Nieuw spoor naar Zernike blijft optie

Studenten stappen op de bus op Zernike
Studenten stappen op de bus op Zernike © Diepzeekonijn/Groningen Beeldbank
Een nieuwe treinverbinding van het Hoofdstation in Groningen naar Zernike kan de bereikbaarheid van de campus verbeteren. Ook het aanpassen van busroutes kan een goed alternatief zijn.
Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Movares, in opdracht van de provincie en de gemeente Groningen.

Meer busreizigers naar Zernike verwacht

Het onderzoek was nodig omdat de bussen richting Zernike de afgelopen jaren steeds voller zaten. Na de verbouwing van het Hoofdstation in 2023, als de regionale treinen daar doorrijden, verwacht de provincie onder andere tussen Groningen Noord en Zernike nog meer busreizigers. Vooral dankzij reizigers uit de richting van Winschoten en Veendam.

Trein via Groningen Noord en Selwerd

Een nieuwe spoorlijn of aangepaste busroutes zouden een oplossing kunnen zijn. Movares onderzocht drie varianten voor een trein naar Zernike en vier nieuwe busroutes. Voor het spoor blijkt een trein naar Zernike via station Groningen Noord en langs Selwerderhof de beste mogelijkheid, stellen de onderzoekers. De kosten bij vier ritten per uur worden geschat op 336,8 miljoen euro. Met dat geld worden ook de busverbindingen vanaf Zuidhorn en P+R Hoogkerk naar Zernike verbeterd.
Op onderstaand kaartje de onderzochte treinroutes. De 'gekozen route' wordt verder onderzocht.
De drie onderzochte spoorlijnen naar Zernike
De drie onderzochte spoorlijnen naar Zernike © Movares (bewerkt)

Andere spoorlijnen te duur of hinderlijk

De andere twee varianten voor een treinverbinding vallen af omdat ze te kostbaar zijn, het spoor te veel ruimte in beslag zou nemen en andere bouwplannen zou hinderen.
Zo gaat een streep door een spoor vanaf het Hoofdstation langs Vinkhuizen en de Ring West richting Zernike (Alternatief A2 op het kaartje). Dat zou 577,4 miljoen euro kosten. Ook een trein die via Vinkhuizen en Zernike naar Sauwerd doorrijdt, komt er niet (Alternatief A3). Mede door de bouw van een nieuw station (West End, bij de Pleiadenlaan) zouden de kosten daarvan 795 miljoen bedragen.
Het aanleggen van een treinspoor en een nieuw station op Zernike, is volgens de onderzoekers niet zonder hindernissen. Als het om de ruimtelijke inpassing gaat, krijgen alle drie de opties dan ook het predicaat 'zeer negatief'.

Buslijnen via nieuwe wijk Suikerzijde

Wat busroutes betreft zijn alle vier de onderzochte opties verder onderzoek waard, concludeert Movares. Daarbij gaat het om een route vanaf station Zuidhorn, eentje vanaf station Europapark via station Noord, een bus vanaf P&R Hoogkerk via de nieuwe wijk Suikerzijde of een lijn vanaf Hoofdstation via station Suikerzijde.
De provincie en de gemeente Groningen gaan de treinverbinding en de vier busroutes nu verder uitwerken.