Ministerie moet luisteren naar wensen bewoners: Paddepoelsterbrug en Gerrit Krolbrug stuk lager

De Paddepoelsterbrug
De Paddepoelsterbrug © Nico Swart/RTV Noord
De kogel is door de kerk: de Paddepoelsterbrug en Gerrit Krolbrug worden lager en beweeglijker dan was beoogd. Een meerderheid van de Tweede Kamer nam een motie aan waarin staat dat het ministerie van Waterstaat gehoor moet geven aan de wensen van onder anderen bewoners.
Aanleiding voor de motie was dat minister Van Nieuwenhuizen teveel zou kijken naar de belangen van de binnenvaart bij de aanpak van de twee bruggen over het Van Starkenborghkanaal in Stad. PvdA, SP, GroenLinks, D66 en de Partij van de Dieren dienden vorige week de motie in en die is nu dus aangenomen. De bruggen worden nu naar verwachting een stuk beter toegankelijk voor fietsers, voetgangers en mindervaliden.

Vertraging

In de voorlopige ontwerpen zouden de Paddepoelsterbrug negen meter hoog en de Gerrit Krolbrug een kleine zes meter hoog worden. Omwonenden en verschillende organisaties trokken aan de bel.
Van Nieuwenhuizen kondigde eerder aan acht miljoen euro uit te trekken voor een nieuwe Paddepoelsterbrug. Volgens haar leiden lage en beweegbare bruggen zoals de bewoners dat wilden tot vertraging en extra kosten. Bovendien zei de minister dat het ten koste zou gaan van de nautische veiligheid.
Stil protest tegen het uitblijven van een nieuwe Paddepoelsterbrug
Stil protest tegen het uitblijven van een nieuwe Paddepoelsterbrug © Benno de Jongh/RTV Noord
De Paddepoelsterbrug werd in september 2018 aangevaren. Sinds die tijd moeten mensen omlopen of -fietsen. Als de bouw van de brug geen vertraging oplevert duurt het ongeveer zeven jaar voordat mensen weer op die plek het kanaal kunnen oversteken.
De Gerrit Krolbrug
De Gerrit Krolbrug © Merijn Slagter/RTV Noord
De provincie Groningen besloot in 2011 om de enkele kilometers verder gelegen Gerrit Krolbrug te vervangen wegens slijtage.