Maximumsnelheid op deel ringweg mogelijk omlaag om geluidsoverlast te verminderen

Het lawaaiviaduct
Het lawaaiviaduct © RTV Noord
De maximumsnelheid op een deel van de zuidelijke ringweg in Stad gaat mogelijk tijdelijk omlaag om overlast voor omwonenden te verminderen. Een tijdelijk viaduct over de Paterswoldseweg bezorgt omwonenden al weken slapeloze nachten.
Aannemerscombinatie Herepoort plaatste eerder grote zakken zand en een speciale wand om de geluidsoverlast te beperken. De aannemer erkent in een brief aan omwonenden dat die oplossing onvoldoende effect heeft. 'Dat is teleurstellend.'

'Erger geworden'

'We hadden op basis van adviezen en ervaringen elders goede verwachtingen van deze aanpak', schrijft de aannemer. Die verwachtingen werden niet waargemaakt: aanwonenden vertelden donderdag zelfs dat de overlast de afgelopen tijd erger geworden is.

'Snelheid tijdelijk omlaag'

Omwonenden opperden eerder op het viaduct een 30-kilometerzone in te stellen. Het verlagen van de maximumsnelheid wordt nu dus serieus overwogen. Op dit moment mag je 70 kilometer per uur rijden over het viaduct.
'In afwachting van een oplossing zijn we met Rijkswaterstaat in gesprek over het tijdelijk verlagen van de maximumsnelheid. We verwachten hierover begin volgende week meer duidelijkheid te hebben', schrijft Herepoort.

30 of 50 per uur?

Hoe laag de maximumsnelheid wordt is nog niet bekend: Bert Kramer van aannemerscombinatie Herepoort denkt aan een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur. 'Rijkswaterstaat moet aangeven hoe ver we daarin mogen gaan', zegt Kramer.
Frannie Homburg, één van de omwonenden van het viaduct, vindt 50 kilometer per uur niet ver genoeg gaan. 'Ik weet dat we veel vragen, maar met 50 kilometer per uur zitten we nog steeds midden in een onweerswolk. Wij hopen heel erg dat ze ons nu echt serieus nemen en het naar 30 gaat, dan is het gewoon goed te doen.'

Andere oplossing

Mocht Rijkswaterstaat akkoord gaan met het verlagen van de maximumsnelheid, dan geldt dat als oplossing tot er 'andere maatregelen zijn genomen', zegt de aannemer.
Wat die andere maatregelen inhouden, is nog niet helemaal duidelijk. Kramer denkt erover na om het viaduct 'in te pakken' met isolatiemateriaal en folie.
'Maar we moeten nog helemaal uitzoeken op welke manier dat dan moet. Daar zit veel werk in, het moet berekend worden, en we moeten kijken of dat überhaupt voldoende soelaas biedt om zowel de geluids- als de trillingsoverlast te beperken.'

Politiek roert zich

De Groninger politiek roert zich inmiddels ook over de zaak, en vindt dat er een oplossing moet komen voor de overlast. Verschillende partijen stellen vragen aan verkeerswethouder Broeksma.
De PVV in de gemeenteraad spreekt van een 'uitzichtloze situatie' en wil dat het gemeentebestuur met omwonenden, de provincie en aannemer overlegt over een oplossing. De Stadspartij stelt voor om de maximumsnelheid 's nachts te verlagen, maar ziet meer in een structurele oplossing door de brug 'geluidsarm' te maken.
Coalitiepartij PvdA vindt ook dat er wat aan de situatie moet veranderen. 'Ik fiets regelmatig onder het viaduct door', zegt raadslid Rik van Niejenhuis, 'en het lawaai is echt heel hard. Ik kan me er alles bij voorstellen dat mensen zeggen dat ze dit niet jarenlang volhouden.' Ook de SP kondigt aan vragen te stellen over de situatie.

Slapeloze nachten

Het tijdelijke viaduct werd in november geplaatst, omdat het permanente viaduct over de Paterswoldseweg de komende jaren wordt vervangen. Het viaduct van het merk Retrobridge zorgt echter voor veel lawaai. Ondanks de plaatsing van een geluidswal blijft het lawaai voor slapeloze nachten zorgen.