Nieuw Zeelands bedrijf bestelt 1500 waterstoftrucks uit Winschoten (update)

Een Hyzon waterstoftruck
Een Hyzon waterstoftruck © Hyzon Motors Europe
In Winschoten wordt de komende jaren volop gebouwd aan 1500 waterstoftrucks. De bestemming van die voertuigen? De andere kant van de wereld. Een bedrijf in Nieuw-Zeeland heeft de order geplaatst.
De deal hing al langere tijd in de lucht. Vorig jaar augustus werd een overeenkomst gesloten voor twintig trucks; nu staan dus ook de handtekeningen onder de order van nog eens 1500 stuks.

Groningers en Amerikanen werken samen

De trucks worden geproduceerd door Hyzon Motors Europe BV. Dat bedrijf heeft de deal op haar website bekendgemaakt. Hyzon Motors is de samenwerking tussen Holthausen Clean Technology uit Hoogezand en het Amerikaanse Hyzon.
De Groningers en de Amerikanen hebben vorig jaar de handen ineengeslagen. Omdat de zaken zo goed liepen en de fabriekshal in Hoogezand te klein werd, zochten de partijen naar andere ruimtes. Het oog viel op twee fabriekshallen aan de Papierbaan in Winschoten.
Daar worden trucks gebouwd die op één tank zo’n 680 kilometer kunnen rijden. Ook kunnen de chauffeurs in de trucks overnachten, want die worden voorzien van slaapcabines.

Klant bouwt waterstoftankstations

De vrachtwagens zijn besteld voor Hiringa Energy uit Nieuw-Zeeland. Volgens Nieuwsblad Transport is dat een bedrijf dat waterstoftankstations bouwt. Hiringa Energy wil volgens het blad in 2022 acht van die tankstations geopend hebben. Dan zijn nog niet alle trucks aangekomen. De laatste truck moet in 2026 de andere kant van de wereld bereikt hebben.
De bouw is een flinke stimulans voor Winschoten. Holthausen heeft eerder al aangegeven dat zij jaarlijks zo’n tweeduizend waterstoftrucks in Winschoten wil produceren. Daar zijn naar verwachting zo’n duizend werknemers voor nodig.

'Glimlach tot achter de oren'

Carl Holthausen heeft naar eigen zeggen 'een glimlach tot achter de oren'. 'Ik ben gewoon heel erg trots!'
Dit jaar zouden in de fabriekshallen in Winschoten zo'n 150 trucks geproduceerd worden, oplopend naar vijfhonderd volgend jaar en duizend het jaar daarop. Volgens Holthausen loopt de productie ruim voor op schema.
Dit bericht is aangevuld met de reactie van Carl Holthausen.