RuG onderzoekt samenhang in cultuuronderwijs

RuG onderzoekt samenhang in cultuuronderwijs
GRONINGEN - Het cultuuronderwijs in Nederland is onsamenhangend. Leerlingen krijgen culturele vakken, maar een duidelijk doel is er niet. De Rijksuniversiteit Groningen gaat met een subsidie van 2,5 miljoen euro van het Ministerie verbeteringen onderzoeken.
'We gaan op zoek naar de kern van cultuureducatie,' zegt Barend van Heusden van de RuG. 'Het gaat om zelfbewust zijn. Kinderen moeten snappen waarom ze iets doen met cultuur.' Een beter systeem voor die leerlingen is het uiteindelijke doel.
Na het vier jaar durende onderzoek moeten scholen geadviseerd kunnen worden over juiste cultuureducatie. Scholen mogen binnen die kaders hun eigen visie vormgeven. 'Dan weten ze in ieder geval wat ze doen, waarom ze het doen en kunnen ze ook vergelijken met andere scholen.'
Overigens benadrukt Van Heusden dat er in inhoudelijke zin niks mis is met het Nederlandse cultuuronderwijs.