Pand met zestien bewoners ontruimd wegens koolmonoxide (update)

Een wooncomplex aan de Wipstraat in Groningen is vrijdagavond ontruimd nadat er koolmonoxide is gemeten. In het pand bevonden zich zestien mensen. Eén persoon moest zich laten behandelen door ambulancepersoneel.

Volgens de brandweer had het slachtoffer lichte klachten die samenhangen met een koolmonoxidevergiftiging.

In het wooncomplex - een voormalig opslagpand van het Rietmeubelhuis - ging kort na 19.00 uur een CO-melder af. Metingen van de brandweer bevestigden later dat er inderdaad sprake was van koolmonoxide in het pand.

Probleem veroorzaakt door cv-ketel

De brandweer is alle kamers in het complex nagelopen. De boosdoener bleek uiteindelijk een cv-ketel. Die is uitgezet.

'Koolmonoxide ontstaat altijd door onvolledige verbranding of door een fout bij de afvoer van rookgassen. We kunnen wel stellen dat de bewoners dankzij hun CO-meter veilig buiten staan. Het kan ook heel anders aflopen', zei brandweerwoordvoerder Johan Bosklopper eerder op de avond.

De brandweer heeft het pand geventileerd, waarna de bewoners kort na 21.00 uur terug naar huis mochten. Een installateur gaat de cv-ketel repareren.

Het eerdere bericht is geactualiseerd met nieuwe informatie van de brandweer, onder andere dat de bewoners weer terug naar huis mogen.

Meer over dit onderwerp:
BRANDWEER
Deel dit artikel:

Recent nieuws