Opdrachtgever en Herepoort delen kosten inpakken ‘lawaaiviaduct’ Ring Zuid

Tijdelijk viaduct over de Paterswoldseweg
Tijdelijk viaduct over de Paterswoldseweg © RTV Noord
Projectorganisatie Aanpak Ring Zuid en aannemerscombinatie Herepoort delen de kosten van het terugdringen van de geluidsoverlast van de tijdelijke viaduct over de Paterswoldseweg.
Dat laat projectdirecteur Joost van de Beek van Aanpak Ring Zuid aan de leden van Provinciale Staten weten. Groninger Belang-voorman Bram Schmaal vroeg om opheldering over de kosten van het inpakken van het lawaaiviaduct. In mei wordt het viaduct ingepakt.
‘Waarom betalen wij mee aan de aanpassing van deze retrobridge’, vraagt hij zich af. De provincie is onderdeel van de projectorganisatie. ‘Het risico voor deze aanpassing lag toch volledig bij Herepoort?’
Volgens Van de Beek is dat maar ten dele het geval. De gemeente Groningen heeft een vergunning afgegeven voor de retrobridge. Wat binnen die vergunning valt is voor rekening van de aannemers. Nu moeten er extra maatregelen worden getroffen om geluid terug te dringen. Die kosten zijn voor de projectorganisatie.

Helpt inpakken wel?

Statenlid Nico Bakker (VVD) vraag zich af of het inpakken van de tijdelijke viaduct wel zoden aan de dijk zet.
‘De aannemer zegt: dit zit wel goed. Maar het blijft staal op staal en dat blijft qua geluidsoverlast problemen geven. Komt er ook een moment dat je zegt: dit kan zo niet langer, dit moet een andere constructie worden?’
Van de Beek erkent dat de tijdelijke constructie niet ideaal is, maar dat er geen andere oplossing voor handen is. ‘Om het nu anders te doen is lastig, omdat je dan de zuidelijke ringweg tijdelijk buiten gebruik moet stellen.’

Cruciale werkzaamheden bij spoor

Los van de retrobridge staan er spannende maanden aan te komen voor de ombouw van de ringweg. Zo wordt bij de Verlengde Lodewijkstraat een laag beton onder het spoor gelegd, zodat de tunnel gebouwd kan worden.
De projectorganisatie zegt dat er geleerd is van het mislukte inschuiven van de Helperzoomtunnel in 2018. ‘Het ging een aantal keren niet goed en een enkele keer wel’, zegt Jeroen Reessink van Aanpak Ring Zuid. ‘Daar hebben we lering uit getrokken. We hebben grondonderzoek laten uitvoeren.’
Wanneer het misgaat met het inrijden van het spoordek, bestaat de kans dat de planning niet gehaald gaat worden. Daar wil Van de Beek nog niet op vooruitlopen. Hij stelt dat de oplevering van de nieuwe zuidelijke ringweg volgens planning in december 2024 plaatsvindt.