Instellingen

Dildo's en vibrators zitten vast voor Suezkanaal: erotiekgroothandel EDC lijdt miljoenenverlies

Het vastgelopen schip Ever Given, waardoor het schip met onder andere erotische artikelen van EDC uit Veendam niet door kan varen
Het vastgelopen schip Ever Given, waardoor het schip met onder andere erotische artikelen van EDC uit Veendam niet door kan varen © ANP
Erotiekbedrijf EDC Retail in Veendam zegt grote verliezen te lijden doordat een vastgelopen containerschip het Suezkanaal blokkeert. Daardoor kan een schip met seksspeeltjes ook niet verder.
'Het gaat om ruim twintig containers die we niet op tijd hier kunnen krijgen', zegt Evertine Magerman van EDC Retail. 'En dat gaat lang doorwerken.'

Hardlopende artikelen

Dat betekent een fikse tegenvaller voor de groothandel in erotische producten. Het bedrijf, dat sterk in ontwikkeling is (omzet in 2019: 33,4 miljoen euro), kan plotseling niet meer op tijd leveren aan de klanten. 'Die ruim twintig containers zitten vol met goed lopende artikelen, zoals vibrators, dildo's en mannenmasturbators', zegt Magerman.
'Van die producten zijn er bijvoorbeeld voor de Kerstdagen en Valentijnsdag veel verkocht', vervolgt ze. 'Er nu is er juist extra veel onderweg om de voorraden weer op peil te brengen. Maar dat lukt nu dus niet. En het vervelende is dat zo'n kink in de kabel heel lang doorwerkt, voordat het ritme in de transportketen hersteld is.'
We wilden de voorraden weer op peil brengen en dat kan nu dus niet
Evertine Magerman - EDC Retail BV

Prijs van transport schoot omhoog

EDC ondervond dat ook al aan den lijve door de coronacrisis, zegt Magerman: 'We hebben nu nog steeds last van de drie weken dat China op slot zat aan het begin van die crisis in het eerste kwartaal van 2020. Er werd toen niets geproduceerd in de fabriek in Dongguan waar veel van onze artikelen worden gemaakt. Toen de handel weer op gang kwam, wilde iedereen tegelijk containerruimte huren. Ook omdat de mogelijkheden voor luchtvracht door corona beperkt waren. Maar die containers stonden voor een groot deel elders op de wereld. En dan schiet de prijs van transport omhoog. Die extra kosten kunnen we niet doorberekenen aan de klant, die zijn voor rekening van EDC.'

Omvaren?

Het is nog steeds niet duidelijk hoe lang het gaat duren voordat het vierhonderd meter lange containerschip Ever Given in het Suezkanaal kan worden vlot getrokken.
Is het een optie om een omweg te nemen door om Afrika heen te varen? 'Dat duurt vijf tot zeven dagen langer', berekent Magerman. 'En dat betekent ook weer hogere kosten, nog even afgezien van de extra risico's. In Zuid-Afrika is het winter en de oceaan kan daar woest zijn. En dan heb je ook nog kans op piraterij. Maar die beslissing is niet aan ons, die is aan de rederij.'