Vanaf maandag stap je in de nieuwe Arriva-trein: zo ziet-ie eruit

Vanaf maandag rijden er nieuwe Arriva-treinen op het spoor in Groningen en Friesland. Die achttien nieuwe treinen zijn nodig omdat er de komende jaren meer treinen rijden dan tot 2020 het geval was.

Voorlopig rijden er trouwens juist minder treinen, vanwege corona. Als het aantal reizigers weer groeit, gaan er naar verwachting ook weer meer treinen het spoor op.

Blauwgroen

De nieuwe treinen zien er aan de buitenkant iets anders uit dan de oude treinen. De kop heeft een iets andere vorm: de blauwgroene kleur is wel hetzelfde.

Ook de oude treinen die nu nog rood zijn krijgen een ander kleurtje: tot juni 2022 worden die omgebouwd. Door de komst van de nieuwe treinen gaat dit proces de komende tijd sneller.

Links een nieuwe, rechts een oude Arriva-trein (Foto: Marten Nauta/RTV Noord)

In de trein zien de stoelen er anders uit: er zijn meer 'vierzits' zitplaatsen, waarin je tegenover elkaar kunt zitten. Onder elke stoel zit een stopcontact, en boven de stoelen is leesverlichting aanwezig.

'De hoeveelheid vierzits-zitplekken is een wens van reizigers die mee zijn geweest naar de fabriek in Zwitserland', zegt regiodirecteur Milfred Hart van Arriva. 'Daar is gekeken naar de indeling van de trein, de kleuren en het type stoel.'

De nieuwe treinen hebben meer vierzits-zitplekken (Foto: Marten Nauta/RTV Noord)

Trein is stiller

Tijdens de rit is te merken dat de treinen stiller zijn dan de oude treinen van Arriva. Bij die treinen schiet het aantal decibellen vooral bij het optrekken omhoog, in de nieuwe treinen is dat minder het geval.

Het toilet in de nieuwe Arriva-trein (Foto: Marten Nauta/RTV Noord)

Het toilet in de trein valt op: aan de binnen- en buitenkant zijn foto's geplaatst die te maken hebben met de naam van de trein. De trein op de foto's heeft het Terschellingse festival Oerol als naam gekregen: andere treinen hebben ook Groningse namen, als Noorderzon en Hongerige Wolf.

In de toekomst misschien elektrisch

De komende tijd rijdt de nieuwe trein op biodiesel, maar dat blijft waarschijnlijk niet altijd zo. De dieselmotoren kunnen namelijk vervangen worden door accu's, en op het dak ligt een pantograaf waarmee de trein stroom kan onttrekken aan een (nog te bouwen) bovenleiding.

Het interieur van de nieuwe trein die vanaf 12 april rijdt (Foto: Marten Nauta/RTV Noord)

'Het uiteindelijke doel is dat de dieselmotoren eruit gaan en het batterijpakket erin komt. Dan rijden de treinen zero-emissie, dus stoten ze geen schadelijke stoffen meer uit', zegt vendormanager Marten Feenstra.

'Wanneer dat gaat gebeuren is nog niet duidelijk, maar hopelijk wel voor 2035, als de huidige concessieperiode eindigt.'

Vooral in Friesland

De nieuwe treinen rijden in onze provincie straks op het traject Groningen-Leeuwarden en in mindere mate ook naar Roodeschool en Veendam.

Verder rijden de treinen vooral op de Friese trajecten van Arriva. De treinen kunnen niet op het Duitse spoor ingezet worden.

Lees ook:

- Acht Groningse namen op nieuwe treinen: 'Straks kan je met de Noorderzon vertrekken'
- Sinds de zomer van vorig jaar worden de oude Arriva-treinen al in nieuw jasje gestoken

Deel dit artikel:

Recent nieuws