Keihard liegen

Ondernemers zoeken naar allerlei nieuwe manieren om hun producten aan de man of vrouw te brengen, merken we hier op de redactie. De nieuwste trend: keihard liegen.
Reclamemaken is een mooi vak, vind ik. In de aanloop naar de feestdagen las ik een advertentie waarin een supermarkt paasproducten onder de aandacht bracht. Dingen die we in onze mond zouden moeten stoppen, omdat het Pasen is. Dat idee.
In dit geval ging het om “exclusieve boterhamworst, verrijkt met exotische olijven”. Althans, dat stond er bij. Wat er eigenlijk had moeten staan, was: “Dit stuk dood dier heeft helaas de paasdagen niet gehaald, omdat wij het tot moes hebben vermalen. Dat goedje hebben we samengeperst, daar hebben we plakjes van gesneden, en daar hebben we wat olijven bij gekieperd. We hadden namelijk wat olijven over van de vorige actie. Anders hadden we die moeten weggooien, en dat vonden we zonde.”
Reclamemensen, het zijn net journalisten. Ze hebben de neiging tot overdrijven. Een neiging tot dingen slechter of juist mooier maken dan ze zijn.
“Kijk, een mega-lunapark met een reeks unieke attracties voor het hele gezin”, kirde een vriendje van mij toen ik op de middelbare school zat. Hij had het kennelijk over de kermis van Eelde. Wij, stervelingen, zagen iets heel anders. Wij zagen een boksbal, een schiettent met kromgetrokken luchtbuksen en acht botsautootjes, waarvan er drie kapot aan de kant stonden. Bij de botsautootjes zagen wij een paar bezoekers tot hun enkels in de drek staan. Want het regende. Hard en langdurig. Dat zagen wij. Het vriendje is later iets groots gaan doen bij een reclamebureau. Het woord groots is van hemzelf.
Je kunt dus het wapen van de overdrijving gebruiken om je producten aan de man te brengen, maar wil je werkelijk scoren in de media, dan heb je meer nodig. En dus gooien bedrijven het steeds vaker over een andere boeg. Je verzint gewoon wat.
Onlangs TNT, dat ons iets op de mouw probeerde de spelden. En nu het bedrijf KFC, dat de slogan voert “we know what to do with chicken”. (Zeg dat in de buurt van een kippenren, in het Nederlands, en je wordt als ongelooflijke viespeuk in de boeien geslagen, maar goed, over rare slogans een andere keer).
Van KFC kregen wij begin deze maand het volgende persbericht:
ATTENTIE!
Kentucky Fried Chicken Holdings BV wijst u er op dat er in diverse steden KFC doorverkopers actief zijn. Deze personen verkopen de 'Snackbox'-kip + frites- van KFC voor een hogere prijs dan de vastgestelde € 1,95.

KFC vraagt u niet in te gaan op een dergelijk aanbod, het product alleen te kopen in officiële KFC restaurants en nooit meer dan € 1,95 te betalen.

Amsterdam, 6 april 2009, Kentucky Fried Chicken Holdings BV
(www.kfc.nl)

Aldus het persbericht. Als je naar de site van KFC gaat, dan zie je een paar ongure types lopen. In een begeleidend mailtje schreef het bedrijf ons dat deze doorverkopers met name op het Sontplein actief zouden zijn. We hebben het bedrijf even gebeld met de vraag of dit serieus was bedoeld, maar een helder antwoord bleef uit.
Ga je dan niet te ver, vraag ik me af. Een goede 1 april-grap is prachtig, maar dit is gewoon liegen, waarschijnlijk in de hoop dat er een internet-hype ontstaat. Gratis reclame. Deze actie was nog tamelijk doorzichtig, maar een glijdende schaal is het wel.
Blijft nog de vraag waar KFC zo snel een paar nep-boeven vandaan heeft gehaald. Ik heb wel een idee, maar die hou ik maar even voor me. KFC lijkt mij machtig. En een échte schadeclaim kunnen wij even niet betalen…