In Beeld: Hoofdstation Groningen bestaat 125 jaar
Het hoofdstation van Groningen bestaat vandaag precies 125 jaar. Hoe heeft het station er in de loop der tijd uit gezien?
Het hoofdstation is niet het eerste station van Groningen. Tot 1874 is Groningen een vestingstad. Het station ligt buiten de vesting en is gebouwd van hout. Als er gevaar dreigt, kan het snel worden afgebroken.
De vesting wordt in 1874 ontmanteld. Het wordt tijd voor een permanent station. Toch duurt het nog tot 1891 voordat de Amsterdamse architect Isaac Gosschalk opdracht krijgt een hoofdstation te ontwerpen. De bouw begint in 1893.
De verwachting is dat het station in 1895 klaar zal zijn, maar er ontstaat vertraging en het wordt 1896. Toch staat in de gevel van het station nog altijd het jaartal 1895.
Op donderdag 16 april 1896 is de bouw voltooid. Een dag later wordt het hoofdstation zonder enige ceremonie in gebruik genomen, omdat de spoorwegen niet willen meebetalen aan een feestelijke opening.
De daarop volgende decennia worden er vooral kleine aanpassingen gedaan aan het station en het gebied eromheen.
In 1968 volgt een grote verbouwing. De stationshal wordt gemoderniseerd en er komen een winkel en een bankfiliaal.
In 1999 wordt de stationshal gerestaureerd en krijgt het pand zijn negentiende-eeuwse karakter terug.
Op dit moment wordt het Hoofdstation grondig verbouwd. De monumentale stationshal blijft en wordt, net als vroeger, de belangrijkste in- en uitgang van het station. Het busstation wordt verplaatst naar de achterkant en reizigers kunnen via een ondergrondse voetgangerstunnel naar de perrons en het nieuwe busstation.
Bekijk hieronder hoe het nieuwe Hoofdstation van Groningen er uit moet gaan zien.