Instellingen

Overbruggingsfinanciering voor Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eelde
Groningen Airport Eelde © Jos Schuurman/FPS
De aandeelhouders gaan Groningen Airport Eelde (GAE) zowel dit jaar als volgend jaar in de benen houden met twee miljoen euro aan overbruggingsfinanciering.
De luchthaven had het al zwaar omdat vliegmaatschappijen niet meer op Eelde wilden vliegen, daarnaast verdwenen lijnvluchten en ligt ook het vakantievliegverkeer sinds de coronacrisis stil, meldt RTV Drenthe.

Uit de pot van 46 miljoen

Aandeelhouders willen de twee miljoen uit de pot van 46 miljoen halen, die de aandeelhouders vier jaar geleden reserveerden voor de luchthaven. Een fors deel van dat geld is opgegaan aan subsidies voor luchtvaartmaatschappijen die op GAE vlogen, maar weer vertrokken zodra de subsidietermijn afgelopen was.
Uit dat potje is nog 27 miljoen over. Bovendien vielen de instandhoudingskosten van de luchthaven vorig jaar mee. Daarnaast is aandeelhouder Oranjewoud bereid de luchthaven een miljoen euro te lenen. Opmerkelijk, want Oranjewoud wilde de luchthaven eerst alleen maar met kennis bijstaan.

Alleen indirecte steun van het Rijk

GAE zegt voor haar voortbestaan jaarlijks zes tot acht miljoen euro van het Rijk nodig te hebben voor beheer en onderhoud van de luchthaven. Volgens gedeputeerde Cees Bijl lopen daar er nog steeds gesprekken over met het Rijk.
Maar minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen liet voor de val van het kabinet al weten de instandhouding van GAE niet rechtstreeks te willen steunen, hooguit indirect. Sinds het kabinet demissionair is en er Tweede Kamerverkiezingen zijn geweest, speelt ze de bal door aan het nieuwe kabinet.

Brandweerkazerne vervangen

De aandeelhouders van Groningen Airport Eelde willen daarnaast een half miljoen euro extra uittrekken voor de nieuwe brandweerkazerne op de luchthaven. De zwaar verouderde kazerne moet worden vernieuwd omdat er niet meer volgens de Arbo-regels gewerkt kan worden. Er was al bezuinigd op de nieuwbouwplannen, maar omdat deze steeds werden uitgesteld en de bouwprijzen zijn gestegen, moet er nu weer een half miljoen bij.
Het halve miljoen komt bovenop het bedrag van tweeënhalve miljoen euro dat eerder is gereserveerd voor de vervanging van de kazerne. De nieuwe kazerne komt in een bestaande hangar die wordt verbouwd. Een deel van het geld komt uit de geplande terminalvernieuwing. Als die ooit nog plaatsvindt, moet het soberder dan aanvankelijk de bedoeling was, liet Bijl weten.

Eind aan slepende kwestie?

Met het besluit lijkt een einde te komen aan de jarenlange en slepende kwestie om de brandweerkazerne te vernieuwen. Alleen Provinciale Staten van Groningen en Drenthe kunnen nog roet in het eten gooien; een aantal partijen heeft al jaren moeite met de extra uitgaven die nodig zijn om de luchthaven in stand te houden.