OZG wil weten waarom patiënten niet komen opdagen

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen (OZG) gaat de komende maanden onderzoek doen naar patiënten die zonder afmelding niet verschijnen op een afspraak.

Deze no-shows hebben gevolgen voor zowel het ziekenhuis als de patiënt. Bij het ziekenhuis gaat het om niet gebruikte capaciteit van personeel, onderzoeksruimtes en apparatuur. Bovendien zorgt voor het extra administratieve handelingen, omdat de gemaakte afspraken moeten worden verzet.

Gezondheidsschade

Bij patiënten gaat het om mogelijke gezondheidsschade als gevolg van het uitstellen of afzeggen van een consult en om oplopende wachttijden.

Om beter inzicht te krijgen in de redenen van patiënten om niet te verschijnen op hun afspraak, doet het ziekenhuis een onderzoek in samenwerking met een afstudeerstudent van de Hanzehogeschool Groningen.

Zonder waardeoordeel

Het ziekenhuis wil graag van patiënten zelf horen waarom zij niet zijn verschenen, zonder hier een waardeoordeel aan te hangen. De komende periode worden patiënten benaderd om vrijblijvend mee te werken aan het onderzoek.

Met de uitkomsten kan de dienstverlening worden verbeterd. Het is de bedoeling dat patiënten in de toekomst zelf afspraken kunnen wijzigen of afzeggen.

Afspraakherinnering

Het kan weken duren voordat een patiënt op een afspraak in het ziekenhuis wordt verwacht nadat hij eerst bij de huisarts is geweest. Daarom stuurt het OZG nu al een afspraakherinnering om te voorkomen dat de patiënt zijn afspraak vergeet

Lees ook:
- Einde corona-uitbraak OZG lijkt in zicht
- Patiënt weigert coronatest en krijgt geen operatie: 'Ik wil geen stok in de neus
- Ommelander Ziekenhuis wil coronarisico beperken met afspraken op afstand

Meer over dit onderwerp:
onderwijs studenten ommelanderziekenhuis zorg
Deel dit artikel:

Recent nieuws