Instellingen

‘Bouwkosten nieuwe Friesenbrücke lopen op tot 125 miljoen euro’

De kapotgevaren brug
De kapotgevaren brug © Onno Falkena/Omrop Fryslân
De nieuwe Friesenbrücke gaat veel meer geld kosten dan oorspronkelijk is begroot. Oorzaak zijn de gestegen kosten voor bouwmaterialen en personeel.
Dat meldt de Duitse krant Reiderland Zeitung na een gesprek met het Duits Bondsdaglid Gitta Conneman (CDU). Volgens Connemann lopen de bouwkosten op tot 125 miljoen euro.

Eerder 66 miljoen euro

Enkele jaren geleden meldde de Ostfriesen Zeitung nog dat nieuwbouw van de 335 meter lange spoorbrug pakweg 80 miljoen euro gaat kosten. De Heimatzeitung Rheiderland ging eerder uit van 66 miljoen euro.
De opgelopen kosten hebben te maken met de grote prijsstijgingen voor personeel en bouwmaterialen. Maar het project is niet in gevaar, stelt Connemann.
‘De deelstaat Nedersaksen zal het project voor een deel financieren’, zegt Connemann. De Duitse Bondstag in Berlijn en deelstaat onderhandelen momenteel nog over de verdeling van de financiële pijn.

16 juli

De start van de sloop van de oude brug staat, zoals het nu lijkt, gepland op 16 juli. Duitse overheidsbestuurders en spoorwegbestuurders zullen het startschot geven voor de ontmanteling van de oude brug.
Vanaf dat moment wordt er drie jaar lang gewerkt aan de plaatsing van een roterende brug, om ook de scheepvaart van de Meyer Werft tegemoet te komen. De nieuwe Friesenbrücke moet eind 2024 klaar zijn. Dan wordt ook de oplevering van de eerste fase van de Wunderline verwacht, de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Die ontwikkeling hangt nauw samen met de Friesenbrücke, omdat de snelle trein over de brug Duitsland in moet.