Noordelijke scheepsbouw strijdt voor behoud Centraalstaal
Spin in web
Prijspakket
Twee partijen met strategisch belang
Banen
Bezorgdheid
Lokale partij
Snelheid geboden
De sector heeft de laatste jaren aan kracht ingeboet en is kwetsbaar geworden. Een teveel aan schepen op zee, waardoor nieuwe bouworders orders uitbleven is er een belangrijke oorzaak van. Evenals stevige (prijs)concurrentie vanuit landen als China, Bulgarije en Roemenië.
Een werf als Barkmeijer in Stroobos ging in deze omstandigheden onderuit en sleepte in zijn val een toeleverancier als luikenbouwer Coop & Nieborg met zich mee. Eerder ging ook technisch bureau Wolfard & Wessels onderuit.
De precaire situatie werd een jaar of wat geleden al als ’vijf voor twaalf’ betiteld. Veel is er niet veranderd, ofschoon er ook werven zijn zoals Royal Bodewes en buurman Ferus Smit met een gevulde orderportefeuille.
In Groningen wordt geprobeerd de situatie om te buigen via onder meer de Noordelijke Maritime Board, een initiatief van de provincie, werven en andere bedrijven uit de branche.
Maar ideeën vanuit de Board rond bijvoorbeeld een gezamenlijke productiestraat voor kleine scheepsonderdelen of een ‘robotwerf’ komen moeizaam of niet van de grond. Ook vanuit het NESEC-scheepbouwfonds, dat de financiering van de bouw schepen moet vereenvoudigen, is nog niet of nauwelijks een stimulans uitgegaan.