Instellingen

Opnieuw incident op buslijn 73 Ter Apel; chauffeurs zijn agressie asielzoekers zat

Reizigers staan te wachten op de pendelbus
Reizigers staan te wachten op de pendelbus © Marten Nauta/RTV Noord
Een buschauffeur op lijn 73 tussen Emmen en Ter Apel heeft maandag de politie ingeschakeld nadat een asielzoeker met twee toezichthouders op de vuist was gegaan. Volgens vakbond FNV is het aantal incidenten op de buslijn gestegen sinds de bezuiniging op de speciale pendeldienst voor bewoners van het azc in Ter Apel.
Chauffeur Martijn Mulder vertelt wat hij maandagmiddag tijdens zijn dienst meemaakte: 'Ik kwam tegen half zes aan bij het station in Emmen. Daar stond al een grote groep passagiers te wachten., waaronder een groep asielzoekers. Dat is op zichzelf niks bijzonders. Toen ze binnenstapten, hadden een paar geen mondkapje op. Daar zei ik wat van, maar dat hielp niet echt. Maar toen eentje binnenstapte zonder in te checken, heb ik twee toezichthouders (beveiligers, red.) erbij gehaald. Kort daarna ging een passagier met hen op de vuist.'

Noodknop voor de politie

Deze man had volgens Mulder overigens wel betaald voor de reis, maar weigerde een mondkapje te dragen. Toen de beveiligers hem daarop aanspraken, liep de situatie uit de hand.
Mulder: 'Ik heb toen op de noodknop gedrukt, maar het duurde nog even voordat de politie er was. Ondertussen verplaatste de vechtpartij zich naar voren, pal voor mijn plek. Dat was heel heftig. Ik kon geen kant op. Het kuchscherm zwaaide heen en weer. Ik was bang dat het zou knappen. Overigens probeerden andere passagiers hem nog te corrigeren. Dat maak je niet vaak mee.'
Ik was bang dat het kuchscherm zou knappen
Martijn Mulder, buschauffeur

Derde keer in drie maanden

Het voorval is Mulder niet in de koude kleren gaan zitten. 'Nu gaat het wel weer, maar ik was even behoorlijk van de kaart. Ik heb de bus leeg naar Veendam gereden, omdat die daar volgens dienstregeling zou moeten eindigen. Maar de passagiers zijn door een collega met een andere bus vervoerd.' Later op de avond hervat Mulder zijn dienst en maakt die volgens volgens planning af.
Incidenten 'asiellijn' nemen toe
Mulder maakt vaker incidenten op lijn 73 mee, waar volgens hem asielzoekers uit Ter Apel bij zijn betrokken. 'Ik rij meer dan vijf jaar op lijn 73. Het aantal incidenten neemt toe sinds de pendeldienst tussen Emmen en Ter Apel minder is gaan rijden en er minder beveiligers zijn. Dit is voor mij het derde incident in drie maanden, maar zo heftig als gisteren heb ik nog niet eerder meegemaakt.'

'Chauffeurs willen weer speciale pendeldienst'

Het verhaal van Mulder staat niet op zichzelf, zeg Edwin Kuiper, bestuurder bij FNV Vervoer. De vakbond schreef in april een enquête uit onder de buschauffeurs, die rijden op lijn 73 en / of 72 (zie kader). In totaal zijn dat er 130 tot 140, schat Kuiper. 'Daarvan hebben er tachtig gereageerd, een grote respons.' De uitkomst is volgens hem duidelijk: 'De chauffeurs geven aan dat hun werk onveiliger is geworden. Ze willen dat de speciale pendeldienst weer vaker gaat rijden en dat er meer beveiligers op de bussen worden ingezet.'
Het aantal incidenten is niet toegenomen, het gevoel van onveiligheid wel
Michel van der Mark, Qbuzz

'Verkeerd besluit'

De incidenten op lijn 73 rondom lastige asielzoekers uit Ter Apel hebben in het verleden vaker het nieuws gehaald. Naar aanleiding daarvan werd als proef een speciale pendeldienst tussen het station in Emmen en het azc in Ter Apel in het leven geroepen. Ook kwamen er extra beveiligers. Het ministerie van Veiligheid en Justitie betaalde aanvankelijk alle kosten. Later ging de regie over naar de gemeente, maar die kreeg te weinig geld van het ministerie om de pendeldienst volledig overeind te houden.
De chauffeurs en de vakbond zien de huidige situatie zo snel mogelijk ongedaan gemaakt. Woensdag staat de kwestie zowel bij de gemeenteraad van Westerwolde als bij de Provinciale Staten op de politieke agenda. Mulder en Kuiper zullen bij beide gelegenheden hun verhaal doen.
Reactie Qbuzz
'
Wij zien niet echt een toename van het aantal incidenten op lijn 73', zegt Qbuzz-woordvoerder Michel van der Mark. 'Maar uit de enquête van de FNV blijkt dat het gevoel van onveiligheid onder de chauffeurs wel is toegenomen. Dat gaat ons aan het hart, want een veilige werkplek is heel belangrijk. Dus we hebben zeker begrip voor de chauffeurs.'


Maar Qbuzz gaat niet over de pendeldienst, voegt de woordvoerder daar meteen aan toe. 'Wij zijn daarvoor niet verantwoordelijk. Die pendeldienst is niet van ons. Wij hebben daarvoor het geld ook niet. Het ministerie gaat hierover.'
Ook lijn 72
De problemen spelen zich voornamelijk af op lijn 73, de lijn Emmen - Ter Apel - Veendam. Maar ook de chauffeurs van lijn 72 hebben er soms mee te maken. Dat is de bus tussen Emmen en Winschoten, Die stopt ook in ter Apel.

Naschrift: de politie laat weten dat de bewuste passagier wel is toegesproken door de agenten, maar na overleg met de chauffeur niet is aangehouden. De chauffeur heeft de mogelijkheid alsnog aangifte te doen.