Chauffeurs buslijn Ter Apel: 'Eerste stap is gezet, maar er moet een structurele oplossing komen'

Chauffeurs van lijn 73 en 72 maken zich zorgen over hun veiligheid
Chauffeurs van lijn 73 en 72 maken zich zorgen over hun veiligheid © Martijn Klungel/RTV Noord
Buschauffeurs van lijn 73 en 72, waarvan de bussen door Ter Apel rijden, zijn blij dat de alternatieve 'asielbus' weer vaker gaat rijden.
Daarmee hopen ze dat de overlast op de reguliere bus afneemt. Maar tegelijkertijd zeggen ze dat er ook een structurele oplossing moet komen.

Toezicht

Wat volgens de chauffeurs een structurele oplossing is? De pendelbus voor asielzoekers, in de volksmond: 'asielbus', moet de hele dag door blijven rijden volgens de chauffeurs. Een ander belangrijk punt: toezicht bij haltes waar problemen zijn.
'Er moet structureel toezicht zijn bij de halte in Emmen en ook bij Ter Apel, daar gaat het ook nog wel eens mis', zegt buschauffeur Martijn Mulder. Woensdag was Mulder aanwezig in de zaal van Provinciale Staten in Drenthe. Op uitnodiging van de VVD praatten Statenleden over de overlast op buslijnen die vanaf Emmen door Ter Apel rijden.

Provincies Drenthe en Groningen leggen geld op tafel

Ook werd vandaag duidelijk dat de provincies Groningen en Drenthe geld op tafel leggen zodat de speciale pendelbus vaker kan gaan rijden. Voorheen reed de pendelbus altijd al de hele dag door. Kosten werden betaald door het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Maar recent stopte het ministerie daarmee. In plaats daarvan gaven ze de gemeente Westerwolde een geldbedrag. De gemeente heeft dat geldbedrag ingezet om de bus te laten rijden, maar wel minder vaak.
Nu krijgen de chauffeurs het idee dat niemand wat doet. Iedereen wijst naar elkaar
Edwin Kuiper - FNV

Krachten bundelen

Volgens vakbondsbestuurder Edwin Kuiper gaan veel partijen over de maatregelen om overlast tegen te gaan, maar werken ze niet goed samen. Het gaat dan onder andere over provincies, gemeenten en werkgevers. 'Iedereen doet iets op hun eigen manier, maar onze boodschap is: bundel de krachten', aldus Kuiper.
'Nu krijgen de chauffeurs het idee dat niemand wat doet. Iedereen wijst naar elkaar', zegt hij. Het besluit van woensdagochtend noemt hij overigens een 'goed begin en een eerste aanzet'. Ook hij zegt namens de chauffeurs dat er na september iets structureels geregeld moet worden: 'Extra toezicht en de pendelbussen die de hele dag rijden', zo zegt hij.
Of dat gaat gebeuren en wie dat dan gaat betalen is nog onduidelijk. Burgemeester Jaap Velema van Westerwolde liet woensdagavond weten dat hij een beroep heeft gedaan om tot een structurele oplossing te komen.
Dat deed hij bij collega-bestuurders van de provincie en bij staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, Ankie Broekers-Knol (VVD). 'Daarop hebben we elkaar op dit moment gevonden', zegt de burgemeester. 'En het is natuurlijk zaak om elkaar ook aan tafel te houden.'
Vijf incidenten per week
Vorig jaar zijn er 275 incidenten, meldingen of klachten geregistreerd voor wat betreft buslijn 73 Ter Apel – Emmen v.v. Gemiddeld zijn dat ruim vijf per week. Dat meldt Qbuzz na vragen van RTV Noord.
Deze klachten betroffen ‘betalingsproblemen’. Dat betreft overigens niet alleen passagiers die weigeren te betalen, maar ook reizigers die bij de chauffeur met contant geld een kaartje willen kopen, terwijl in de bus alleen nog kan worden gepind.
Lijn 73 is 'koploper'
Met dit aantal meldingen ‘steekt lijn 73 er ruim bovenuit’ vergeleken met de andere lijnen van Qbuzz in Groningen en Drenthe, aldus woordvoerder Michel van der Mark. Voor alle buslijnen van het bedrijf in de twee provincies zijn in 2020 in totaal 657 meldingen geregistreerd. Het overgrote deel (399) betrof niet-betalende reizigers, waarvan dus 275 betrekking hadden op lijn 73.
Maatregelen hebben effect
Van der Mark merkt daarbij op dat het aantal incidenten op lijn 73 in 2017 en 2018 veel hoger was: ‘Met als hoogtepunt eind 2018 toen er gemiddeld meer dan 50 incidenten per week plaatshadden, voornamelijk betalingsproblemen. Vanaf 2019 is door de vele maatregelen (continue inzet van de OV-stewards, de pendelbus en ketenmariniers) het aantal incidenten fors afgenomen.’
Update: dit bericht is aangevuld met een reactie van burgemeester Jaap Velema.