Werkgroep Tjuchem komt met nieuw plan voor verdubbeling N33

De Werkgroep Tjuchem (rechts) samen met directeur Cas König van Groningen Seaports, Wethouder Jaap Borg van Midden Groningen en gedeputeerde Fleur Gräper (vlnr)
De Werkgroep Tjuchem (rechts) samen met directeur Cas König van Groningen Seaports, Wethouder Jaap Borg van Midden Groningen en gedeputeerde Fleur Gräper (vlnr) © RTV Noord \ Jeroen Willems
De verdubbeling van de N33 is op de lange baan geschoven omdat een groot deel van het geld wordt gebruikt om de financiële gaten van het project Ringweg Zuid te dichten. Werkgroep Tjuchem gaat niet bij de pakken neerzitten en komt met een nieuw plan om de verdubbeling van de N33 vlot te trekken.
Met het rapport 'Toekomstvisie 2021-2033' hoopt de werkgroep dat de tijd die er is ontstaan door het stopzetten van de verdubbeling, wordt gebruikt om de plannen nog eens goed tegen het licht te houden.
'Dit is eigenlijk de motor die het project weer op gang moet krijgen. En om te kijken of je in de de tussentijd ook betere keuzes kan maken voor de toekomst. Je kan de scoop vergroten en dan ook het Eemskanaal en Noordelijk deel onder de loep nemen. Als je dan achter geld aangaat, kan je dat misschien in één project meenemen', zegt Siert van der Laan van de Werkgroep Tjuchem.

Verdubbeling van Zuidbroek tot de Eemshaven

Directeur Cas König van Groningen Seaports is enthousiast over het rapport van de werkgroep. König noemt het winst dat er in het rapport niet alleen wordt gepraat over verdubbeling van het deel tot Appingedam, maar dat er ook verder wordt gekeken.
'Wij zeggen ook: als je het dan toch doet, doe het dan gelijk goed. Verdubbel de N33 helemaal van Zuidbroek tot aan de Eemshaven en ook een aquaduct onder het Eemskanaal door', zegt König.

'Een cadeautje voor een bestuurder'

De werkgroep maakte eerder een alternatief plan voor de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam. Dat alternatieve bewonersplan werd uiteindelijk door het Rijk en de provincie als voorkeursplan gekozen.
Gedeputeerde Fleur Gräper is enthousiast over het plan van de werkgroep. 'Ik vind het heel bijzonder dat de inwoners van Tjuchem met elkaar zijn gaan nadenken over wat er wel kan en welke mogelijkheden er wel zijn. Dat is voor een bestuurder echt een cadeautje', aldus Gräper.
Naast de aandacht voor het deel tussen Appingedam en de Eemshaven is er in het rapport ook aandacht voor de verkeersveiligheid van de weg. Ook worden er voorbeelden gegeven van zogenaamde koppelkansen zoals de aanleg van een fietssnelweg langs de N33 of het gebruik maken van geluidsarm asfalt.

Probleem blijft financiën

Een nieuwe, welkome impuls voor de verdubbeling van de N33 dus. Probleem blijft de financiën. Dat geld zal uiteindelijk uit Den Haag of Brussel moeten komen denkt havenbaas König.
'Het Rijk heeft zelf gezegd dat de Eemshaven en Delfzijl havens zijn van nationaal belang. Als je dat zegt, dan vinden wij dat je daar dan ook een snelweg naartoe moet willen leggen. Dus daar proberen we de mensen in Den Haag voor in de goede richting te krijgen', aldus König.