Staatssecretaris bevestigt: Kosten Friesenbrücke naar 125 miljoen euro

De kapot gevaren Friesebrücke
De kapot gevaren Friesebrücke © Onno Falkena \ Omrop Fryslan
De nieuwe Friesenbrücke tussen Weener en Leer gaat inderdaad 125 miljoen euro kosten. Dat heeft de Duitse staatssecretaris Enak Ferlemann van Infrastructuur laten weten tijdens een digitale informatiesessie over de bouw van de brug.
Ferlemann zegt dat in de loop der jaren de kosten voor de aanleg van een nieuwe brug flink zijn opgelopen. In eerste instantie gingen de Duitse overheid en spoorbedrijf Deutsche Bahn uit van 48 miljoen euro. ‘In 2018 kwamen we uit op 66 miljoen euro, nu hebben we 125 miljoen euro aan kosten berekend’, zegt Ferlemann. De Duitse staatssecretaris noemt ‘de complexiteit van het bouwproject’ als een voorname oorzaak van de oplopende kosten.
Dat de Friesenbrücke een complex project is, blijkt uit de presentatie van een vertegenwoordiger van spoorbedrijf Deutsche Bahn. Liefst veertig ingenieursbureaus waren bij het ontwerp van de nieuwe brug betrokken.

Gedetailleerd ontwerp

De Duitse overheid is dus 59 miljoen euro extra kwijt aan de Friesenbrücke. Dat heeft te maken met het gedetailleerde ontwerp, de eisen van derden zoals de Meyer Werft en de ingewikkelde technologie, die nodig is om de brug in elkaar te doen laten glijden bij het sluiten van de draaiconstructie. Daarnaast spelen stijgende bouwkosten ook een voorname rol. Voor deze extra’s is 37 miljoen euro gereserveerd. De laatste 22 miljoen euro is bedoeld voor risico’s tijdens het bouwproces.

Start ontmanteling

De ontmanteling van de kapot gevaren brug start op 17 juli. Ondertussen zijn lokale overheden druk bezig met het revitaliseren van gesloten treinstations. Daar waar de provincie Groningen voor de Wunderline juist bezig is met het versnellen van de spoorverbinding en het sluiten van station Sappemeer-Oost, het ministerie van Niedersachsen werkt met de lokale Landkreis Leer aan het heropenen van de stations Bunde en Ihrhove. Dat zorgt ervoor dat de Wunderline aan de Duitse zijde voorlopig geen versnelling zal doormaken.

Friesenbrücke van cruciaal belang

De Deutsche Bahn benadrukt dat de Friesenbrücke van cruciaal belang is om de Wunderline überhaupt mogelijk te maken. Zowel de realisatie van de Friesenbrücke als de start van de Wunderline staat eind 2024 gepland. Deutsche Bahn geeft aan dat het deze planning nog altijd verwacht te halen.