Corona-achterstanden? Dit willen Groningse middelbare scholen eraan doen

Groningse leerlingen op een middelbare school
Groningse leerlingen op een middelbare school © ANP
Ze gaan de klassen kleiner maken, richten huiswerkpleinen in en zorgen voor scholing van docenten. Groningse middelbare scholen hebben allerlei plannen voor de miljoenen uit het Nationaal Programma Onderwijs, bedoeld om corona-achterstanden weg te werken.
Dat blijkt uit een rondgang langs vier scholen.

Menukaart

Basis-en middelbare scholen kunnen kiezen uit een soort menukaart met maatregelen. Voor komend schooljaar is er zevenhonderd euro per leerling beschikbaar en het jaar daarop waarschijnlijk vijfhonderd.
Voor het Hogeland College in Warffum betekent dit een bedrag van ruim 420.000 euro voor komend schooljaar. Dat geld gaat onder meer naar extra lesuren.
Conrector havo/vwo Mariët de Langen: ‘Als een klas bijvoorbeeld achterstand heeft op een onderdeel van wiskunde, dan reserveren we daar extra tijd voor. Dat zijn dus extra uren en zijn leerlingen langer op school. Dat kan niet anders. Sommige bètavakken waren online echt moeilijker bij te brengen.'
RSG Ter Apel wil het lesrooster juist niet verruimen; de school kiest daarom voor huiswerkpleinen. Rector-bestuurder Jan de Wit: ‘Anders heb je kans dat leerlingen overbelast raken. We willen dus hulp bieden bij vakken die ze zelf aangeven; dat zijn dan wel uren voor of na schooltijd.’

Kleinere klassen moeten verschil maken

Elke school heeft meerdere maatregelen gekozen. Het Stadslyceum wil onder meer de klassen in de bovenbouw flink verkleinen. Rector Co Tammeling: ‘Liefst naar onder de twintig leerlingen, dan kan een docent echt andere aandacht besteden.’
Het heeft geen zin om alles voor de zomer allemaal met stoom en kokend water te bedenken
Ferdinand Vinke - bestuurder Winkler Prins
Scholing van docenten is een veelgenoemde maatregel, ook omdat de gelden ook bedoeld zijn voor onderwijsverbetering op de lange termijn. RSG Ter Apel-rector De Wit: ‘Bijvoorbeeld een cursus coaching: hoe ga je om met motivatieproblemen bij leerlingen.’
Winkler Prins geeft niet al het geld direct uit. ‘Het heeft geen zin om alles voor de zomer allemaal met stoom en kokend water te bedenken,’ aldus bestuurder Ferdinand Vinke. Co Tammeling van Stadslyceum vindt dat ook. ‘We willen na een jaar ook eerst evalueren en dan pas plannen maken voor het tweede jaar.’

Waar haal je docenten vandaan?

Voor veel van de plannen zijn extra docenten of ondersteuners nodig. Ferdinand Vinke van Winkler Prins: ‘We krijgen er zo’n zeven FTE bij; we zijn bezig met de laatste vacatures.’ Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het lerarentekort speelt nog altijd. Vinke: ‘Maar je kan ook werk kwijt bij je eigen parttimers.’
Het Hogeland College wil in elk geval geen commerciële bureaus inzetten. De Langen: ‘Omdat externe inzet toch minder goed werkt, vanwege de afstemming die het vraagt.’
We kijken per kind wat de verstandigste keuze is
Co Tammeling - rector Stadslyceum

Wel of niet over naar volgende klas

Winkler Prins liet vorig jaar vanwege corona alle leerlingen overgaan; dat gebeurt niet weer. ‘Het is wel weer een ingewikkeld jaar geweest, maar weer een generaal pardon is niet verstandig. Als je achter elkaar te veel achterstanden oploopt kan je beter een jaar overdoen.’
Stadslyceum-rector Co Tammeling: ‘We passen de overgangsnormen ook niet aan. De toetsperiodes zijn gewoon doorgegaan, dus we hebben wel gegevens. We kijken per kind wat de verstandigste keuze is.’
Dat doet RSG Ter Apel ook. ‘We kijken niet alleen naar de punten. De bespreekzone is wat ruimer.’
We gaan na de zomer even uit de band springen
Co Tammeling - rector Stadslyceum
Het Hogeland College in Warffum kijkt vooral naar de cijfers op de kern- en profielvakken. ‘We willen in principe bevorderen, tenzij de achterstanden niet in te lopen zijn. Het moet wel kansrijk zijn,’ vat De Langen samen.

Het gaat ook om het welzijn van kinderen

‘We gaan na zomer ontdekken hoe het met kinderen gaat,’ zegt Tammeling van het Stadslyceum. Want ook dat is belangrijk, beaamt De Wit van RSG Ter Apel. ‘We gaan in de eerste weken na de zomer ook iets leuks doen: even uit de band springen en elkaar opnieuw leren kennen.’