Provincie steekt geld in toerisme: 'Moeten Groningen beter vermarkten'

Campagnebeeld van Marketing Groningen
Campagnebeeld van Marketing Groningen © Marketing Groningen
We hebben ain pronkjewail in golden raand en toch bungelen we onderaan in de lijstjes met het aantal toeristische overnachtingen. Dat moet anders, vindt de provincie. Die steekt daarom de komende twee jaar 3,7 miljoen euro in de vrijetijdseconomie.
'We zijn het Toscane van Nederland, met meer middeleeuwse kerkjes per vierkante meter dan in Italië', zegt provinciebestuurder Mirjam Wulfse (VVD) zonder aarzeling. 'Er is zoveel rijkdom hier, maar als het gaat om bewustzijn en organiserend vermogen valt er winst te behalen.'

Vrijetijdsmakelaar

De winst valt op meer plekken te behalen. Zo moet er ook iets gebeuren aan de aanbodkant. Want logischerwijs kunnen er meer mensen overnachten op plekken waar meer overnachtingsmogelijkheden zijn.
En het aan elkaar koppelen van horeca en toeristische activiteiten moet het toerisme ook een boost geven. Daar wordt een speciale vrijetijdsmakelaar voor aangesteld die ondernemers gaat helpen met het ontwikkelen van toeristische activiteiten en die waar mogelijk aan elkaar gaat verbinden.

Toscane van Nederland

Barbara Risselada van Marketing Groningen is erg blij met de stap van de provincie. 'Die golden raand rondom het pronkjewail dat de stad is, is niet altijd even goed vindbaar en bekend', zegt zij. 'Terwijl alles hier is. We zijn het Toscane van Nederland, maar dat moet beter worden vermarkt.'
Die rol lijkt bij uitstek weggelegd voor Marketing Groningen. Maar wat gaat er nu dan niet goed? Want buurprovincies Drenthe en Friesland scoren doorgaans een stuk beter in de toeristische lijstjes. 'We kijken ook naar Drenthe en Friesland om daar van te leren', zegt Risselada. 'Drenthe heeft een erg goede positionering als oerprovincie. Dat hebben ze heel goed gedaan. Maar in Drenthe en Friesland is de vrijetijdseconomie ook al jarenlang een beleidsprioriteit.'

Onvoldoende bekend

De financiële impuls voor het toerisme moet er toe leiden dat Groningen in 2030 een belangrijke toeristische bestemming is voor mensen met interesse voor cultuur, landschap en erfgoed. Wulfse: 'Dat zijn we al wel, maar dat is onvoldoende bekend.'