Onbegrip over shared spaces: 'Ik schrik elke keer weer'

Terras, voetgangers, fietsers en bezorgscooters door elkaar op de Brugstraat in Groningen
Terras, voetgangers, fietsers en bezorgscooters door elkaar op de Brugstraat in Groningen © Reinder Smith / RTV Noord
Zogenoemde shared spaces, ofwel gedeelde ruimte voor allerlei verkeerssoorten, kunnen op weinig bijval rekenen bij onze Lopend Vuur-stelling vandaag. Ruim 87 procent van de stemmers voelt zich onveilig in die zones.
In de facebookreacties is er weinig begrip voor de als gevaarlijk ervaren verkeerspunten.
Aanleiding van de stelling is de oproep van VCP-voorman Engel Modderman die vindt dat de shared space op het Oldambtplein in Winschoten aangepakt moet worden. Hij vindt dat het verkeer weer gescheiden rijbanen moet hebben, met zebrapaden voor voetgangers en verplichte rijrichtingen voor automobilisten en fietsers. Erik Hulsegge noemde het zondag in zijn wekelijkse column 'een klotenrotonde'.

Haren, Uithuizermeeden en Stad

Het is niet de enige 'shared space' in de provincie. Zo is het centrum van Haren al jaren een gedeelde ruimte voor het verkeer, net als bijvoorbeeld het Johan van Veenplein in Uithuizermeeden. In de binnenstad van Groningen worden auto's grotendeels geweerd, maar op de A-straat en Brugstraat bewegen fietsers, scooters, bezorgers en winkelpubliek wel dwars door elkaar. Hetzelfde geldt voor de Folkingestraat.
Als je er dagelijks langs moet, begin je eraan te wennen
Connie uit Winschoten

'Je ziet dagelijks rare capriolen'

Het bekritiseerde Oldambtplein in Winschoten krijgt er in de facebookreacties van langs. Anneke: 'Ik vermijd deze rotonde zo veel mogelijk. Je moet zeker als automobilist ogen voor, achter en opzij hebben: levensgevaarlijk!' Ook Connie vermeed het verkeerspunt eerst. 'Als je er dagelijks langs moet, begin je eraan te wennen, maar er gebeuren wel veel ongelukken met fietsers.'
De afgelopen jaren zijn er inderdaad verschillende aanrijdingen tussen auto's en fietsers geweest op het Oldambtplein. Trijntje zegt dat het daar niet bij blijft: 'Heb er veel ongelukken(-jes) en bijna-ongelukken gezien. Erg onveilig en onoverzichtelijk.' Boukje: 'Het is waardeloos. Wij wonen bijna op de rotonde. Nou, daar zie je dagelijks rare capriolen.'

'Je wil met een kindje rechtdoor fietsen'

Ook op andere plekken is niet iedereen te spreken over de gedeelde verkeerszones. Saskia uit Lewenborg (Stad) is 'zeker geen fan'. 'Mijn moeder is 80-plusser en als ik met haar het dorp in ga, schrik ik elke keer weer hoe er gejakkerd wordt door de centrumzone, door gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer. Voor ouderen vind ik dit zeker geen ideale situatie.' Stadjer Mariëlle: 'Ik haat ze. Voetgangers midden op straat, terwijl je met een kindje achterop veilig en netjes rechtdoor wil fietsen.' Constance is kort en bondig over het Johan van Veen-plein in Uithuizermeeden: 'Levensgevaarlijk.'
In Azië werkt het perfect!
David in de facebookreacties

Onveiliger maakt alerter?

De ironie wil dat shared-spaces onveiliger mógen voelen dan gescheiden verkeerssituaties. Dat moet de alertheid onder de verkeersdeelnemers verhogen, haalt Loes uit Stad aan. Maar ze deelt die visie niet. 'Hoe gek kun je het bedenken? Rij-instructeurs geven [in Winschoten] al jaren aan dat dit niet goed is, maar je snapt het al: de gemeente voerde het toch in.'
Ook Rudy kan zich niet scharen achter het bedoelde idee van onveiligheid. 'Ik vind dat een hele rare opvatting. Je gaat mensen toch niet doelbewust zich onveilig laten voelen in het verkeer?'
David kijkt met een schuin oog naar landen als Taiwan en India en relativeert het wat: 'In Azië doen ze alléén maar aan shared spaces. Met duizend scooters beladen met koelkasten, voetgangers en taxi's allemaal tegelijk de rotonde op. Het werkt perfect!' Delfzijlster Louise beaamt dat: 'Tijdens onze rondreis niet één keer een aanrijding gezien. Na een paar keer weet je precies hoe dat werkt.'

'Het geeft een soort rust'

Zal het vooral gewenning zijn? Uit Haren, waar het centrum in 2016 voor auto's, fietsers en voetgangers tegelijk werd opengegooid, komen positievere reacties. Irene: 'Ik kon en kan hier prima mee overweg. Het is geven en nemen zonder erover na te denken. Het geeft een soort rust ook. Beetje 100 jaar terug in de tijd toen tolerantie nog bestond.'
Henk: 'Het is hier al jaren shared space (alleen niet op de rotonde) en geen problemen.'
Zou de crux in de rotonde zitten? Wietske ziet het verschil ook: 'In Haren werkt het prima. Maar de rotonde in Winschoten is een ander verhaal.' Jacob is er kort over: 'Er is maar één ding: veranderen die rotonde.'