Herbouw Friesenbrücke start symbolisch, brug moet in 2024 klaar zijn

De (kapot gevaren) Friesenbrücke
De (kapot gevaren) Friesenbrücke © Sven Jach/RTV Noord
Deutsche Bahn viert vandaag symbolisch dat de herbouw van de Duitse Friesenbrücke start. De verkeersminister van de deelstaat Nedersaksen is erbij aanwezig.
Het betekent niet dat er meteen gebouwd gaat worden aan de brug: 'Er wordt gevierd dat de bouw is goedgekeurd en dat het werk kan worden aanbesteed', zegt een woordvoerster van de Duitse spoorwegen tegen de Duitse omroep NDR.

Eerst sloop, dan nieuwbouw

In het najaar worden de restanten van de oude brug gesloopt. De bedoeling is dat de nieuwbouw in april 2022 begint.
In 2024 moet de nieuwe brug klaar zijn. De kosten vallen hoger uit dan gepland. Waar eerst werd uitgegaan van 66 miljoen euro, raamt men de kosten nu op 125 miljoen.
Het is mijn droom dat reizigers zonder overstappen kunnen reizen tussen die twee steden
Anne Hettinga - Directeur Arriva
Arriva is blij dat de herbouw na jaren praten eindelijk begint. 'Hè hè', verzucht directeur Anne Hettinga tegenover Omrop Fryslân. Hij hoopt dat de brug uiteindelijk onderdeel wordt van een directe verbinding tussen het Friese Harlingen en het Duitse Bremen. 'Het is mijn droom dat reizigers zonder overstappen kunnen reizen tussen die twee steden', zegt hij.

Noodweer

De symbolische start zou eigenlijk afgelopen week plaatsvinden. Vanwege het noodweer in de Duitse deelstaat Nordrein-Westfalen, waar ook Limburg door getroffen is, werd het een week uitgesteld.

Geen treinen naar Leer

De Friesenbrücke werd in december 2015 aangevaren. Sindsdien rijden er geen treinen tussen Groningen en het Duitse Leer: reizigers moeten in Weener overstappen op de bus, of nemen een snelbus vanaf station Groningen.