Instellingen

Eerste Groningse waterstofvrachtfiets verkocht: 'Zonder vervuiling de stad in'

De waterstofvrachtfiets van EnTranCe Groningen
De waterstofvrachtfiets van EnTranCe Groningen © EnTranCe Groningen

De eerste waterstofvrachtfiets van energielab EnTranCe op het Zerniketerrein in Stad is aan de man gebracht. Een Duits bedrijf gaat het eerste exemplaar inzetten als demonstratiemodel.

EnTranCe is een energieproeftuin van de Hanzehogeschool Groningen en de Energy Academy Europe, waar gewerkt wordt aan innovatieve en duurzame oplossingen.

Op naar schonere steden

De waterstofvrachtfiets is de tweede fiets die het bedrijf maakte. De eerste was een prototype en werkte vooral als range-extender, door de batterij ondertussen op te laden. Deze tweede fiets werkt anders, omdat waterstof wordt omgezet naar elektriciteit en zo een motor aandrijft.

'Op die manier ondervinden gebruikers geen batterijproblemen', laat René Wit van het bedrijf erachter weten. Toch is het volgens hem nodig dat alle pakketbezorgers op den duur op waterstof gaan rijden. 'Om schonere steden te hebben, willen we schonere manieren hebben om pakketten te bezorgen. We willen af van de diesels en dan is het voor vrachtfietsen op waterstof goed dat ze de steden in kunnen zonder vervuiling.'

Drie keer zo duur

Volgens Wit moet de fiets ongeveer het drievoudige van een gewone fiets kosten. 'Als je een fiets van 2500 euro koopt, dan komt een elektrische fiets op 5000 euro uit. Deze waterstofvrachtfiets kost dan ongeveer 7500 tot 8000 euro.'

Het Duitse bedrijf dat de fiets gekocht heeft, gaat hem niet direct inzetten als vrachtfiets. Het wil met het demonstratiemodel meer aandacht vragen voor vervoer op waterstof.