Instellingen

De Basiliek krijgt award voor coronacreativiteit: 'Anders kom je in het vergeethoekje'

Hans Beukema en Willem Bos van De Basiliek in Appingedam met de Golden Pin Award
Hans Beukema en Willem Bos van De Basiliek in Appingedam met de Golden Pin Award © Google

Restaurant De Basiliek in Appingedam heeft de provinciale Golden Pin Award gewonnen, een initiatief van Google voor creatief ondernemen in coronatijd. Chef-kok Willem Bos is trots. 'We hebben het goed gedaan met z'n allen.'

'Deze award kwam heel onverwachts. Hier ben je in coronatijd niet mee bezig. Dan ben je aan het overleven', vertelt Bos over de afgelopen periode. Net als voor vele ondernemers was de eerste lockdown een klap voor hem en zijn compagnon Hans Beukema. 'Je bent net twee jaar open en hebt met ziel en zaligheid iets opgebouwd. Je draait je recordomzet en een week later ga je 'pats boem' dicht.'

'Maar wat moet je dan? In een hoekje gaan zitten huilen? We wilden actief blijven en hebben meteen omgeschakeld. Contact met de gasten houden, dat was het belangrijkste. Je kunt niet anderhalf jaar niks van je laten horen. Anders kom je in het vergeethoekje.'

Het liep uit de hand, we verkochten 1400 paasbrunches
Willem Bos - chef-kok De Basiliek

De Basiliek investeerde in een nieuwe website en zette een bezorgdienst op. Doordeweeks een 'makkelijke daghap', in het weekend drie gangen. Met onder andere wijncursussen via YouTube, een Koningsdag-borrelbox, Tea@home en paasmenu's probeerde Bos het restaurant draaiende te houden.

De actie met de paasmenu's, waarvan de opbrengst naar een goed doel ging, noemt hij 'fantastisch'. 'Dat liep eigenlijk uit de hand. We verkochten 1400 paasbrunches, waardoor we lokaal moesten vragen of we een busje mochten lenen om met 14 busjes te kunnen bezorgen. Dat was een militaire operatie. Twee dagen dag en nacht doorbeuken, de kerk stond vol dozen.'

Volle bak

Inmiddels zijn gasten weer welkom in het restaurant. 'Het zit nu elke dag vol. Dat we nu zo goed draaien, komt mede doordat je zo actief bent geweest toen je dicht was. Voor de weekenden moet inmiddels drie week van tevoren worden gereserveerd.'

Het interieur van De Basiliek in Appingedam
Het interieur van De Basiliek in Appingedam © Google

De bezorgservice is met de heropening van De Basiliek gesneuveld. Daar zaten voor Bos te veel haken en ogen aan om die service te handhaven. 'Het was een mooie aanvulling, maar het matcht niet meer. Je bent afhankelijk van heel veel factoren. Blijft alles nog wel warm als je bijvoorbeeld dertig kilometer naar Groningen moet? Wordt het eten niet scheef gehouden, waardoor sausjes gaan schuiven? Het was een leuke tak van sport om te doen, maar ik zie het liever zoals het nu gaat.'

We gaan overleven, absoluut
Willem Bos - chef-kok De Basiliek

'Dit is een unieke plek in Appingedam. De gasten zijn blij en komen overal weg. We gaan het overleven, absoluut', zegt Bos, wetende dat de 'bevroren' belasting nog betaald moet worden en er een gedeeltelijke terugbetaling van de coronasteun aan zit te komen. 'Alles wat we apart konden zetten, staat apart. Dus die buffer hebben we.'

Als winnaar van Golden Pin Award krijgt De Basiliek een fysieke award. Ook biedt Google 1 op 1 coaching aan om online zichtbaar te zijn en te blijven.

Golden Pin Award
Google reikt in iedere provincie een Golden Pin Award uit aan en bedrijf dat 'tijdens de crisis slimme en creatieve oplossingen bedacht om klanten te bereiken en hiervoor goede waarderingen ontvingen'. Bij het bepalen van de winnaar werd onder andere gekeken naar reviews op Google Maps en Zoeken de online en offline activiteiten van het bedrijf.