Schade Gerrit Krolbrug loopt in de miljoenen

De Gerrit Krolbrug is weer geopend voor vaarverkeer
De Gerrit Krolbrug is weer geopend voor vaarverkeer © Jeroen Berkenbosch/RTV Noord
De schade aan de Gerrit Krolbrug in de stad Groningen loopt zeker in de miljoenen. Dat zegt Tette Liemburg. Hij is namens Rijkswaterstaat projectleider van het onderzoek naar de staat van de brug.
Liemburg en zijn team hebben tot nu toe vooral het bovenwerk van de brug geïnspecteerd.
Het onderwerk volgt in september, als het brugdeel naar een werf wordt gebracht. 'Om dat deel van de brug te bekijken, hebben we een ondergrond nodig die waterpas is', zegt hij. 'Dan pas kunnen we zien hoe vervormd de brug is geraakt.'
We schrokken ons een hoedje
Tette Liemburg - Projectleider Rijkswaterstaat

'Schade groter dan we dachten'

Over het gedeelte dat nu al is geïnspecteerd kan de projectleider wel wat vertellen. 'Het bovenwerk is aardig stuk', zegt Liemburg desgevraagd. 'Dat moet er waarschijnlijk opnieuw op worden gezet. We schrokken ons een hoedje toen we het zagen. De schade is groter dan we in eerste instantie dachten.'
'Het onderwerk moeten we nog nader bekijken', vervolgt hij. 'Als we dat gedaan hebben, kunnen we de kosten nauwkeuriger berekenen. Maar alleen reparatie van het bovenwerk kost al minstens vier miljoen. Dat zijn best wel bedragen.'

Reparatie duurt meer dan een jaar

Een eventuele reparatie van de brug duurt volgens Liemburg zeker meer dan een jaar. 'Wij bekijken serieus welke reparatiemogelijkheden er zijn', zegt hij erover. 'Misschien zijn die er nog, maar of je dat doet is een afweging van tijd en geld. Als je het doet, moet je eigenlijk een halve nieuwe brug bouwen.'
De keuze of de ruim tachtig jaar oude brug gerepareerd of vervangen moet worden, wil Liemburg niet maken. 'Dat is niet aan mij, maar aan de bestuurders. Die praten er naar verwachting in september over, dan willen wij het onderzoek afgerond hebben.'