Qbuzz houdt ondanks corona vast aan doel: alle bussen emissievrij in 2030

Een elektrische bus van Heuliez.
Een elektrische bus van Heuliez. © YouTube
De vervanging van vervuilende dieselbussen door schone elektrische bussen ligt vrijwel stil, zo meldt het Financieele Dagblad (FD).
Door de coronacrisis zijn de inkomsten van de vervoermaatschappijen gedaald en is er weinig geld om de dure elektrische voertuigen en laadinfrastructuur te kopen.
Een elektrische bus kost al gauw een half miljoen euro, zeker tweemaal zoveel als een dieselbus. En dat terwijl de vervoermaatschappijen er naar streven om in 2030 alleen nog maar 'zero emission' bussen te laten rijden.

Minder dan een kwart emissievrij

Volgens het Kennisplatform Verkeer en Vervoer waren er afgelopen voorjaar van de 5400 bussen in Nederland nog maar 1276 bussen elektrisch. Dat is 23,5 %. Een jaar eerder was dat nog maar 15,2 %. De groei is vooral te danken aan nieuwe concessies van de vervoermaatschappijen. Daarbij schaffen ze ook vaak nieuwe bussen aan.
Toch stagneert de vergroening nu, vooral vanwege de coronacrisis. Het FD meldt dat VDL, de Nederlandse fabrikant van elektrische bussen, vorig jaar bijna de helft minder orders binnen kreeg.

Qbuzz is een koploper

Onze vervoerder, Qbuzz, heeft ruim 400 bussen in Groningen en Drenthe. Volgens woordvoerder Michel van der Mark is bijna de helft daarvan emissievrij. Er zijn 166 elektrische bussen en 22 op waterstof. Daarmee behoren Groningen en Drenthe tot de koplopers in Nederland. Op het gebied van waterstofbussen is Qbuzz de koploper in Nederland, zo niet de koploper in Europa.
Bij Qbuzz, dat meerdere leveranciers heeft, is volgens Van der Mark geen sprake van uitstel van orders. Qbuzz verwacht de levering van 10 waterstofbussen. Die order gaat gewoon door. Die bussen gaan overigens rijden in Emmen.

Ambitie voor 2030 onverminderd

Hoe staat het met de doelstelling om alle bussen in 2030 geen CO2 te laten uitstoten?
'Die ambitie is er onverminderd', zegt Van der Mark. 'We kijken naar plannen om dat te versnellen. Wel is het lastig om een tempo aan te geven.'
Van der Mark erkent wel dat het door corona financieel moeilijker is geworden om de doelstelling te halen. Hij geeft verder aan dat er wordt gewerkt aan plannen voor de komende jaren samen met het OV-bureau. De financiële omvang daarvan is nog niet bekend. De financiële dekking wordt door Qbuzz gezocht in samenwerking met het OV-bureau Groningen Drenthe en het Rijk.