Hennepverwerker HempFlax verdubbelt capaciteit in Oude Pekela volgend jaar

Een hennepveld
Een hennepveld © Geert Jan Darwinkel/RTV Noord
De verwerkingscapaciteit van hennepvezelbedrijf HempFlax in Oude Pekela wordt volgend jaar verdubbeld. Met de verdubbeling is volgens HempFlax-directeur Mark Reinders een investering gemoeid van 2 miljoen euro.
De verdubbeling komt tot stand door een efficiëntere werkwijze, geïnspireerd op de fabriek in Roemenië waar HempFlax sinds 2014 vezelhennep verbouwt.
Beide fabrieken zijn in beginsel gelijk, maar de capaciteit in Roemenië is beduidend groter. ‘Oude Pekela was onze eerste fabriek. De fabriek in Roemenië noemden we al HempFlax 2.0. Met alles wat we geleerd hebben de afgelopen jaren maken we nu van de vestiging in Oost-Groningen de versie 3.0’, aldus Reinders.
De eindproducten Van HempFlax zijn op te delen in hout en vezel. De vezel gaat naar de automobielindustrie en de fabricage van isolatiemateriaal; het hout wordt gebruikt in dierstrooisel en hempcrete (bouwmateriaal). HempFlax omschrijft zichzelf als ‘de grootste onafhankelijke teler en verwerker van industriële hennep’.

Grotere machines en gescheiden processen

Alle verbeteringen kunnen in de bestaande bedrijfsgebouwen worden uitgevoerd. Het gaat om grotere diameters en werkbreedtes, zoals die al in Roemenië worden gehanteerd. Daar draait de fabriek met de dubbele capaciteit per uur ten opzichte van Oude Pekela. In Roemenië is de maximumcapaciteit 5000 hectare, in Oude Pekela is dat 1200 hectare.
‘Behalve dat de machines in Roemenië groter zijn, hanteren we er ook andere procedures. Zo is de stroverwerkingslijn in Oost-Groningen gescheiden van de verpakkingslijn, terwijl ze in Roemenië in elkaar zijn geïntegreerd.’ Reinders verwacht dat de 3.0-versie van HempFlax in het tweede kwartaal van 2022 zal draaien.

Vrachtwagens op waterstof

Naast de aanpassingen in het productieproces wil Reinders beide vestigingen energieneutraal laten functioneren. Daarvoor worden er nog dit jaar op beide HempFlax-fabrieken zonnepanelen geplaatst en wordt er in Nederland gestart met transport door middel van vrachtwagens die rijden op waterstof.