Staatssecretaris: Meer toezicht bij bushaltes Ter Apel en 'asielbus' blijft hele dag rijden

Een van de buslijnen in Ter Apel
Een van de buslijnen in Ter Apel © ANP
Demissionair staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Ankie Broekers-Knol heeft een oplossing gevonden om het gevoel van onrust bij buschauffeurs in Ter Apel weg te nemen. Dat gebeurt naar aanleiding van haar werkbezoek afgelopen juli.
In een brief die in handen is van RTV Noord en gericht is aan het bestuur van Qbuzz bedankt ze het bedrijf en de buschauffeurs voor het 'openhartige gesprek'. Ze geeft aan dat de pendelbus voor asielzoekers, in de volksmond: 'asielbus', in ieder geval tot het einde van dit jaar de hele dag blijft rijden.
Tijdens een werkbezoek bij het busstation in Emmen pleitten buschauffeurs voor de extra maatregelen. Uit een onderzoek van de FNV bleek dat negen op de tien chauffeurs zich onveilig voelt tijdens het werk.

Provincie Drenthe betaalt de extra kosten

Naar aanleiding van de onrust besluit de provincie Groningen in juni om geld op tafel te leggen voor de 'asielbus'. Die reed in afgeslankte vorm op kosten van het ministerie van Justitie en Veiligheid. In de middag reed er toen geen bus.
Met het extra geld van de provincie kan de bus tot september de hele dag rijden. Op die manier hoopt de provincie de overlast op de reguliere bussen, lijn 73 en 72, te verminderen.
De demissionair staatssecretaris meldt nu in de brief dat de provincie Drenthe ook extra geld op tafel heeft gelegd. Daarmee blijven de bussen tot het einde van dit jaar de hele dag rijden.

Meer toezicht bij bushaltes Ter Apel

Ook geeft Broekers-Knol aan dat de gemeente Westerwolde meer toezicht gaat houden bij de bushaltes van lijn 73 in Ter Apel. Beveiligers van het COA nemen de bushalte voor de 'asielbus' voor hun rekening. Die halte is voor het asielzoekerscentrum.
Demissionair staatssecretaris Broekers-Knol in gesprek met de buschauffeurs
Demissionair staatssecretaris Broekers-Knol in gesprek met de buschauffeurs © Tom Meijers/RTV Drenthe
Volgens de buschauffeurs vinden bijna alle ongeregeldheden plaats bij het moment van instappen, dus bij de bushalte. Met het extra toezicht proberen ze dat nu te voorkomen.
Chauffeur Henri Seubers: 'Prima dat we wederom een tussenoplossing hebben. De staatssecretaris geeft aan dat wij nu ook betrokken worden.'

Buschauffeurs blij, maar willen permanente oplossing

De buschauffeurs lijken blij te zijn met de voorlopige oplossingen. Ze schuiven bovendien aan bij de verdere besluitvorming over de aanpak van de overlast op de bussen.
We kunnen er vooralsnog mee leven dat het tot 31 december is
Edwin Kuiper - FNV
'De structurele oplossing is er nog niet, dat was ook een eis, maar we kunnen er vooralsnog mee leven dat het tot 31 december is', stelt FNV-vakbondsbestuurder Edwin Kuiper. 'We zullen in ieder geval wel vast houden aan deze laatste eis.'
Het liefst heeft buschauffeur Seubers dat beveiligers meerijden op de bus, zoals dat ook in 2019 het geval was. 'Als je beveiliging hebt meerijden, dan hoeft misschien de pendelbus ook niet meer te rijden', zegt hij.

Alle betrokken partijen na de zomer weer in gesprek

De ministeries, provincies, gemeenten, politie, COA en het ov-bureau gaan na de zomer in gesprek over de vervolgstappen. Het zal dan ongetwijfeld gaan over de maatregelen voor volgend jaar.
De gesprekken vinden plaats onder leiding van de ketenmarinier. Die is aangesteld om de overlast van asielzoekers te verminderen. Een groot deel van die overlast wordt veroorzaakt door asielzoekers uit veilige landen. Hun kans op een verblijfsvergunning is nihil.