Toekomst Gerrit Krolbrug wordt vandaag duidelijk
De provincie, gemeente en Rijkswaterstaat maken vandaag bekend hoe de nieuwe versie van de Gerrit Krolbrug er uit komt te zien. De nieuw aan te leggen brug is inmiddels een veelbesproken dossier.
In mei voer een vrachtschip tegen de brug en sindsdien is die niet meer beschikbaar voor het autoverkeer. Fietsers en voetgangers kunnen nog wel over de fietsbrug, die is enkele meters hoger en niet aangevaren.
Vervanging stond op de rol
Voordat de brug werd aangevaren werd er al gesproken over vervanging. Volgens Rijkswaterstaat, die gaat over de brug, is de brug lastig te passeren voor het scheepvaartverkeer. De vaarweg bij de brug zou te smal zijn want schepen kunnen elkaar niet passeren.
De aangevaren brug was 100 jaar oud en de onderhoudskosten waren volgens de Rijksdienst hoog. Rijkswaterstaat is van meet af aan duidelijk geweest: de nieuwe brug moet hoger worden dan de 100 jaar oude brug was. Omwonenden zijn daar groot tegenstander van.
De ideale brug van Rijkswaterstaat heeft een hoogte van 5,5 meter, de omwonenden gaan uit van 2,18 meter. Dat is dezelfde hoogte als de huidige Gerrit Krolbrug. Volgens de bewonersorganisaties is een te hoge brug niet wenselijk voor fietsers. Daarnaast willen ze graag een scheiding tussen het fiets- en autoverkeer.
Eigen ontwerp
Omwonenden en belanghebbenden hebben niet stilgezeten en hebben zich verenigd in een speciaal comité. Net als Rijkswaterstaat heeft ook het comité een brugplan aangedragen, de zogenoemde bewonersvariant dus. De Groninger gemeenteraad heeft zich ook uitgesproken in januari 2020. De bijna voltallige raad nam een motie aan waarin staat dat de nieuwe brug niet hoger mag worden dan 4 meter.
Woensdagochtend zal blijken wat die aangenomen motie waard is. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66), Groningen wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) en Rijkswaterstaat directeur Joost de Ruig zullen dan hun brugplan toelichten. Later deze maand buigt de gemeenteraad zich ook nog over het besluit van de drie bestuurders.