Instellingen

Nieuwe Gerrit Krolbrug wordt 4,5 meter hoog (update)

Een impressie van de nieuwe Gerrit Krolbrug
Een impressie van de nieuwe Gerrit Krolbrug © Gemeente Groningen

De nieuwe Gerrit Krolbrug in de stad Groningen wordt een hefbrug die op 4,5 meter hoogte komt te liggen. De fiets-/loopbrug wordt verhoogd van 6,5 naar 9,7 meter.

Dat maakten de gemeente Groningen, Rijkswaterstaat en de provincie Groningen woensdagochtend bekend.

Een impressie van de nieuwe Gerrit Krolbrug
Een impressie van de nieuwe Gerrit Krolbrug © Gemeente Groningen

Meer mogelijkheden voor scheepvaart

‘Het is een lang proces geweest’, zegt wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van de gemeente Groningen. Volgens Broeksma en hoofdingenieur-directeur Joost de Ruig van Rijkswaterstaat biedt de hefbrug van 4,5 meter meer mogelijkheden om de scheepvaart beter door te laten stromen.

Joost de Ruig (Rijkswaterstaat): 'Tevreden met het proces'

Om diezelfde reden wordt de fiets- en loopbrug verhoogd. ‘De fiets- en loopbruggen gaan naar 9,7 meter omdat de vaarweg in het Van Starkenborghkanaal naar een hogere vaarwegklasse gaat, waardoor schepen van negen meter hoog er onderdoor moeten kunnen.’

Duurzaamheid speelt ook een rol

Volgens De Ruig van Rijkswaterstaat is de nieuwe brug weliswaar hoger, maar niet minder goed bereikbaar dan de vorige Gerrit Krolbrug, die eerder dit jaar kapot werd gevaren. Hij legt uit waarom de hogere variant noodzakelijk is.

‘De ontwikkelingen in de scheepvaart trekken met name in deze regio behoorlijk aan’, stelt hij. ‘Er komen tot 2040 zo’n kwart extra schepen bij. Eén schip vervoert een vracht waar normaal vijftig tot honderdvijftig vrachtwagens voor nodig zijn. De discussie rond duurzaamheid speelt daar ook een rol in.’

Wethouder Philip Broeksma: 'Lang proces geweest'

Compromis

De wens van Rijkswaterstaat was een brug van 5,5 meter hoogte, omwonenden wilden een brug van 3 meter hoog. De brug van 4,5 meter hoog is een compromis geworden.

De nieuwe Gerrit Krolbrug moet er uiterlijk 2026 liggen. ‘Maar we proberen het eerder af te ronden’, zegt wethouder Broeksma.

Als het straks maar goed op de rader van de schippers staat
Klaas Katouw - woodvoerder Schuttevaer

Schuttevaer: 'Vrede mee'

Hoewel schippersvereniging Schuttevaer liever een ontwerp met een hogere brug hadden gezien, hebben ze vrede met het besluit. ‘Je moet hier reëel in zijn. We kunnen wel zeggen: we willen 5 meter 70 hoogte, maar dat is niet realistisch. Hier kunnen we wel mee leven', zegt woordvoerder Klaas Katouw.

Het uiteindelijke model maakt voor schippers weinig uit, vertelt hij. 'Of het nou een tafelbrug of een hefbrug is, in beide gevallen moeten ze omhoog. Zolang het bij ons straks maar goed op de radar te zien zal zijn, voor de veiligheid van de schippers.'

Dit bericht is aangevuld met reacties van wethouder Broeksma, hoofdingenieur-directeur Joost de Ruig van Rijkswaterstaat en schippersvereniging Schuttevaer.