Instellingen

Ouderen willen papieren coronapas: 'Je wordt opgedrongen zo'n telefoon te kopen'

De CoronaCheck-app
De CoronaCheck-app © Rob Engelaar/ANP

Nu het kabinet bekend gaat maken dat er een coronapas nodig is voor toegang tot horeca, concertzalen en bioscopen, vrezen vooral ouderen problemen omdat ze geen smartphone willen of kunnen gebruiken.

Dé manier om toegang te krijgen tot de gelegenheden op vertoon van een coronapas, is de smartphone. De door de corona app gegenereerde QR-code kan dan door het personeel van de gelegenheid worden gescand. Dan moet je wel zo'n smartphone hebben. Al biedt de site CoronaCheck wel de mogelijkheid om een papieren print te maken.

Ik ga er geen smartphone voor aanschaffen, hallo
Raymond Voppenka, gevaccineerde oudere zonder smartphone

Nokia

'Ik heb geen smartphone, wel een Nokia', laat Raymond Voppenka uit Buitenpost weten in het laatste half uur bij Oetse op Noord. 'Ik ga er geen smartphone voor aanschaffen, hallo', voegt hij er aan toe. Raymond wijst op het papier dat hij na z'n tweede vaccinatie heeft gekregen. 'Daar staat de vaccinatie op, de dokter en een handtekening, dus dat is voldoende.'

Helaas voor Raymond is dat niet zo. Zonder QR-code is er gevaar van fraude aan de deur van een gelegenheid die een coronapas eist. De oplossing is dan een QR-code uit te printen via een eerst gedownload programma. Maar of alle smartphoneweigeraars die stap zetten, mag worden betwijfeld.

Laura Vink uit Loppersum lanceerde bij Oetse een idee. Ze heeft behoefte aan een stoffelijk bewijs dat ze is gevaccineerd en ze is zelf niet in het bezit van een smartphone. Wat ik zou willen is een vaccinatiepasje zoals een museumpas of een bankpas. Niet via zo'n telefoon. Je wordt dan ook weer opgedrongen om zo'n telefoon te nemen. Maar als je een pasje laat zien, klaar.'

Er zijn flinke wachttijden
Renate Evers - ANBO

'Echt mens'

Bij ouderenorganisatie ANBO stromen de reacties binnen nadat was uitgelekt wat het kabinet aan versoepelingen bekend gaat maken. De ANBO eist direct actie van het ministerie van VWS om ervoor te zorgen dat ouderen zonder moderne smartphone of printer niet buiten de boot vallen. De organisatie schat in dat zeker de helft van de 75-plussers geen smartphone heeft, of grote moeite heeft die te bedienen. Via een website van het ministerie kan wel een papieren bewijs worden aangemaakt, maar dat gaat niet zonder problemen.

'Die zijn nog niet opgelost', zegt Renate Evers van de ANBO. 'Er zijn flinke wachttijden. Het gaat daarbij om zo'n tien dagen.' Dat wil zeggen, als de aanvraag lukt. Veel leden melden er niet uit te komen op de website waarbij een computerstem ze door een keuzemenu laat worstelen. Voor veel 75-plussers valt dat niet mee. 'Die willen dat ze worden geholpen door een echt mens', zegt Evers.

De medewerker werd zelfs brutaal en gooide de hoorn op de haak
Beller naar ANBO

'Ga maar naar de bieb'

Maar ook dan, als ze er in slagen een callcenter medewerker aan de lijn te krijgen, is het allerminst zeker dat ze een papieren coronapas krijgen. Het kennisniveau van sommige callcenter medewerkers is onvoldoende. 'Toen ik belde, vertelden ze dat ze instructies hadden gekregen om mensen naar de bieb te verwijzen. Daar zou je dan ingelogd worden om je coronapaspoort uit te printen.'

Of: 'Ik kreeg te horen dat het niet mogelijk was. Ik moest het maar via de iPad of computer regelen. De medewerker werd zelfs brutaal en gooide de hoorn op de haak.' En: 'Er werden mij allerlei dingen voorgedragen. Ga naar uw familie. Schakel uw buren in. Doe het maar bij de bibliotheek. Maar een papieren coronapaspoort thuisgestuurd krijgen, ho maar', aldus een greep uit de reacties die de ANBO krijgt.

Evers zegt dat er overleg is geweest met het ministerie van VWS, dat erkent dat er een probleem is met het informatienummer over corona (0800-1351) en noemt dit ‘heel vervelend’ en ‘pijnlijk’. De ANBO heeft volgens Evers geregeld weten te krijgen dat de callcenter medewerkers beter worden geïnstrueerd. Maar er is nog niet ingegaan op het verzoek om de computer te vervangen door een echt mens. Evers verwacht dat het ministerie daar binnen een enkele dagen antwoord geeft.