Kans dat nieuwe Gerrit Krolbrug er eerder dan 2026 ligt lijkt klein: 'Een lastig project'
De kans dat de nieuwe Gerrit Krolbrug in Groningen er eerder dan 2026 ligt, lijkt klein. Joost de Ruig, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat, temperde de verwachtingen daarover in een vergadering met gemeenteraadsleden woensdagochtend.
'Het duurt in principe zo'n vijf jaar voordat de brug er ligt. De eerste indruk is dat versnelling verdomd lastig is. Het is een lastig project wat dat betreft', zegt De Ruig.
Nieuwe brug 4,5 meter hoog
'Versnelling is lastig omdat de brug midden in de stad ligt, en er een leiding van de Gasunie verlegd moet worden', zegt De Ruig desgevraagd. 'Bovendien volgt er nog een inspraakprocedure en duurt het tegenwoordig ook nog eens lang om bouwmaterialen te krijgen', zegt hij.
De nieuwe Gerrit Krolbrug over het Van Starkenborghkanaal aan de noordkant van de Korrewegwijk, wordt 4,5 meter hoog: de fietsbruggen aan weerszijden van de brug zijn straks zelfs 9,7 meter. Tenminste, als het aan Rijkswaterstaat en wethouder Philip Broeksma ligt.
De gemeenteraad moet nog instemmen met de komst van de hogere brug, en omwonenden kunnen hun zegje nog doen. Die hebben een uitgesproken voorkeur voor een lagere brug, maar Rijkswaterstaat wil daar niet aan. Het zou het scheepvaartverkeer teveel hinderen en er bovendien voor zorgen dat de brug veel vaker open moet dan bij een hogere brug. Rijkswaterstaat wil zelfs een brug die nog hoger is, maar is met de gemeente overeengekomen in te zetten op een brug van 4,5 meter.
Reparatie oude brug hoogst onzeker
Intussen lijkt het er niet op dat de oude Gerrit Krolbrug, die eerder dit jaar werd aangevaren, nog gerepareerd wordt. 'De schade is nog erger dan verwacht, hoor ik', zegt De Ruig. 'Reparatie kan altijd, maar het is wel een dure aangelegenheid. De vraag is hoeveel lol je er aan hebt, zeker omdat een nieuwe brug al in de planning ligt.'
Rijkswaterstaat denkt intussen wel na over een andere tijdelijke brug voor voetgangers en fietsers. Die kan de huidige fiets- en loopbruggen vervangen of beter begaanbaar maken voor fietsers. Zo is het een optie om een talud op de huidige bruggen te plaatsen, waardoor fietsers niet meer af te hoeven stappen als ze de brug willen gebruiken.