Groningse onderneemster wil carrièrekansen vrouwen vergroten

Johanna Spiller voor het bord met ideeën en plannen
Johanna Spiller voor het bord met ideeën en plannen © Theo Sikkema/RTV Noord
Johanna Spiller is ervan overtuigd dat vrouwen in de eerste vijf jaar van hun loopbaan meer professionele ondersteuning moeten krijgen om de kansen op een succesvolle carrière te vergroten. Sinds april is ze bezig om hier vanuit de Klapstoel Academy invulling aan te geven.
Het idee is om jong vrouwelijk talent samen te brengen met vrouwen die zich succesvol bewezen hebben in het bedrijfsleven. In het ontwikkelprogramma wordt samengewerkt met bedrijven die jonge vrouwen willen behouden. Aan de in april gestarte pilot doen de Groninger bedrijven Voys, Spindle en Let’s Get Digital mee, maar ook Neptune Energy met het hoofdkantoor in Londen.

Klapstoel

Spiller raakte onder andere geïnspireerd door een quote van Amerikaans parlementslid Shirley Chisholm. ‘If they don’t give you a seat at the table, bring a folding chair.’ Oftewel: ik zet mijn klapstoel neer waar ik wil. Chisholm was in 1972 de eerste donkere vrouw die genomineerd werd om presidentskandidate te worden voor de democraten.
‘We werken met vrouwen in de eerste vijf jaar van hun loopbaan die aandacht nodig hebben van ervaringsdeskundigen. Ik ken vrouwen als hardwerkend en slim, maar ze gaan te vaak ergens weg. Te veel talent en dus ook diversiteit in bedrijven gaat verloren. Dat wil ik verbeteren.’
De jonge onderneming kan rekenen op steun van GroBusiness, onderdeel van Economic Board Groningen. En dit jaar werd tijdens de Rabo Ondernemersprijs 2021 in Groningen de tweede plaats in de wacht gesleept.
Het gaat er in het werk niet om wie de beste is, maar wie het spel het beste speelt
Johanna Spiller - Directeur Klapstoel Academy
Spiller (30) kwam in 2014 per toeval in Groningen terecht. Ze is opgegroeid in het Zwarte Woud en ontmoette tijdens een vakantie in Indonesië twee Assenaren. Tijdens een gesprek over studeren vertelden zij dat Groningen een geweldige studiestad is. ‘Ik was overtuigd en heb me ingeschreven bij de Hanzehogeschool om internationale communicatie te studeren.’

Ogen open

Daar heeft Spiller geen spijt van. ‘Het was een mooie tijd. Ik heb hard gewerkt en had tijd om extra onderdelen te doen.’ In het eerste jaar ging een deel over ondernemerschap. ‘Dat opende mijn ogen. Wat ik over ondernemen hoorde vond ik goed bij me passen. Ik ben altijd initiatiefrijk geweest bijvoorbeeld.’
Spiller aan het werk in het kantoor aan de Atoomweg in Groningen
Spiller aan het werk in het kantoor aan de Atoomweg in Groningen © Theo Sikkema/RTV Noord
In haar afstudeerjaar bij IBM Client Innovation Center (CIC) in Groningen deed Spiller een belangrijke ontdekking. ‘Het gaat er in het werk niet om wie de beste is, maar wie het spel het beste speelt.’ Ze kreeg Carola Bos als leidinggevende. Ze hadden een klik en Bos geloofde in de kwaliteiten van Spiller.

Uit comfortzone

Ze kreeg een aanbod als marketingmanager en na een jaar volgde een promotie, waarbij Spiller de leiding kreeg over ruim tien mensen. ‘Carola zag het in me zitten en haalde me uit mijn comfortzone. Je kunt het was haar overtuiging en ze steunde me daar voor de volle honderd procent in.’
Bos vertrok bij IBM CIC en Spiller werd benaderd om bij Miron Violetglass in Hoogeveen te komen werken. ‘Van een multinational naar een familiebedrijf werkte niet echt.’ Spiller vertrok na een aantal maanden. ‘Ik was klaar met managers en zij waarschijnlijk ook met mij, haha!’ Vlak daarna begon de coronacrisis. Volop tijd om na te denken.
Vrouwen moeten in een wereld navigeren die niet voor hun is ontworpen
Johanna Spiller
Ondertussen observeerde Spiller een aantal dingen. ‘Het viel me op dat mannen en vrouwen in het werk verschillend zijn. Vrouwen moeten in een wereld navigeren die niet voor hun is ontworpen. Kinderen krijgen speelt vaak een rol en het is maatschappelijk een soort van normaal om daardoor een stap terug te doen, maar waarom?’
‘Carola heeft me erg geholpen hoe het spel gespeeld moet worden en heeft me vertrouwen gegeven’, zegt Spiller, terugkijkend op de afgelopen jaren. ‘Iedere jonge vrouw verdient iemand om hulp te krijgen bij het nadenken over carrièrestappen. Een soort buddy om emoties te bespreken en keuzes te maken.’

Drie keuzemomenten

Deze vorm van ondersteuning is het concept van de Klapstoel Academy. ‘De eerste vijf jaar werkervaring zijn heel belangrijk. Als vrouwen uitvallen gebeurt het vaak voor hun 35e. Dan wordt meestal gezegd dat het tijd is om kinderen te krijgen, maar dat geloof ik niet.’ In de ogen van Spiller zijn drie keuzemomenten belangrijk; de eerste baan, de eerste promotie en kinderen krijgen. Momenten die goede begeleiding vragen.
Johanna Spiller is goedlachs en zit vol ambitie
Johanna Spiller is goedlachs en zit vol ambitie © Eigen foto
In haar tijd bij IBM CIC mocht Spiller als high potential meedoen met het FutureWomenX-programma. Een wereldwijde groep van ambitieuze, vooruitstrevende vrouwelijke leiders die verenigd zijn in hun missie om verandering te stimuleren voor een betere toekomst.
Van die contacten maakt Spiller nu gebruik. ‘In het klapstoel-ontwikkelprogramma werken we met bedrijven die jonge vrouwen willen behouden.’ Het programma gaat, zo verwacht Spiller, op jaarbasis voor een deelnemend bedrijf tussen de dertig- en veertigduizend euro kosten.

VrouwMibo's

Het concept bestaat uit drie delen. Ten eerste de academy waar vrouwen van verschillende bedrijven een programma volgen dat bestaat uit onder andere één-op-één-coaching, lezingen en netwerkborrels voor vrouwen, zogeheten VrouwMibo’s.
Ten tweede zoeken twee onderzoekers uit wat goede werkomgevingen zijn voor jong vrouwelijk talent. Bedrijven kunnen daarvoor een certificaat krijgen, een soort ‘gouden klapstoel’ en ten derde ontstaat een community van jonge vrouwen waarbinnen vacatures gedeeld kunnen worden.
Niemand kan meer zeggen geen vrouwen op cruciale posities te willen hebben
Johanna Spiller
Klapstoel Academy is opgestart zonder investeerders. ‘Ik wil geen baas meer.’ Momenteel is het nog niet lonend en doet Spiller interimklussen om haar bedrijf van meer inkomsten te voorzien. ‘Het is denk ik de ideale tijd om door te pakken. Diversiteit is belangrijker dan ooit en niemand kan meer zeggen geen vrouwen op cruciale posities te willen hebben.’

Niet meer nodig

De ambities van Spiller zijn groot. ‘Ik wil wereldwijd impact krijgen en invloed hebben. En laat me er maar voor zorgen dat ik over een jaar of twintig niet meer nodig ben. Dan hebben we het met de academy goed gedaan.’