'We waren politiek incorrect toen dat begrip nog niet bestond'

Een brallende corpsbal, een feministe in een tuinbroek en een sletterig meisje. In studentenhuis Mussengang in Stad kwamen allerlei bijzondere types langs. Ruim tien jaar lang was het feuilleton te volgen in de Universiteitskrant. De mooiste tekeningen uit Mussengang zijn nu te zien op een tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek.
Op de bovenverdieping van de UB hangen volgens de samenstellers de mooiste, meest spraakmakende en meest karakteristieke tekeningen uit tien jaar Mussengang.
Het feuilleton startte in 1984 en liep door tot 1995. De karakteristieke zwart-wit tekeningen zijn gemaakt door de in 2018 overleden Bert Cornelius. Herkenbare tekeningen van ranzige studentenkamers, dito studenten en de Groninger binnenstad.

De liefde bedrijven in het Groninger Museum

Kenmerkend aan de tekeningen van Cornelius zijn de seksuele handelingen die er op te zien zijn. ‘Dit is een van zijn pikante tekeningen', wijst Luuk Hajema. Samen met Frank den Hollander is hij de samensteller van de expositie.
‘Bert zou trouwens zeggen: je ziet niks. Maar het is een tekening van het Groninger Museum in aanbouw. Begin jaren ’90. Je ziet twee inwoners van Mussengang de liefde bedrijven.’ Hajema en Den Hollander schreven samen met onder andere Peter Bügel aan Mussengang.
Frank en Hollander (l) en Luuk Hajema, samenstellers tentoonstelling Mussengang
Frank en Hollander (l) en Luuk Hajema, samenstellers tentoonstelling Mussengang © René Walhout/RTV Noord

'Vijfhonderd woorden en een tekening van Bert Cornelius'

‘Met Mussengang wilden we op een lichtvoetige manier iets laten zien van het studentenleven en daar een beetje de spot mee drijven', vertelt Hajema.
‘In het studentenhuis woonde een keur aan studenten. Er was een gereformeerd meisje, een feministe in een tuinbroek en natuurlijk een corpsbal’, vult Den Hollander aan. ‘Je kon er alle kanten mee op en het stond altijd op de achterpagina van de UK. Onderaan. Links vijfhonderd woorden, rechts een tekening van Bert Cornelius.’

Politiek incorrect, toen de term nog niet bestond

De makers van Mussengang zochten vaak het randje op, volgens Hajema. ‘We waren een beetje politiek incorrect in een tijd dat dat begrip volgens mij nog niet bestond. We probeerden overal een beetje tegen aan te schoppen. Of het nu corpsballen waren of feministen, dat maakte niet uit.’
Sommige karakters in het feuilleton waren gebaseerd op bestaande Groningers. Een enkeling nam er aanstoot aan. ‘Er kwam een makelaar in voor die zogenaamd eigenaar was van Mussengang. Hij heette Kamminga en in de stad zat toen een makelaar met diezelfde naam. Hij was ook nog een prominente VVD-er. In Mussengang werd ie flink uitgescholden als huisjesmelker.’
De tentoonstelling 'Mussengang: de spraakmakende tekeningen van Bert Cornelius' is tot en met 16 december te zien in de Universiteitsbibliotheek.