Slob tevreden over Leon van Gelder: 'Goed zicht op coronaschade'

Arie Slob terug in de klas
Arie Slob terug in de klas © Eva Hulscher/RTV Noord
Levy Sterenberg (14) vertelt het maar eerlijk aan demissionair onderwijsminister Arie Slob. Tijdens de lockdowns deed hij niet erg zijn best voor school. 'Ik heb niet veel gedaan in het begin, want ik had niet veel motivatie.'
De minister reageert begripvol: 'Je was niet de enige hoor!'

Brede brugklassen

Slob is dinsdag op de Leon van Gelder-school in de stad Groningen voor een werkbezoek. Het is geen standaardschool, want leerlingen zitten hier drie jaar lang met alle niveaus door elkaar.
Deze werkwijze is voor de minister extra interessant, nu er een advies ligt van de Onderwijsraad om op alle scholen een driejarige brede brugklas in te voeren. De raad vindt dat kinderen nu te vroeg worden ingedeeld in een schooltype, wat tot ongelijke kansen leidt.
Levy Sterenberg
Levy Sterenberg © Eva Hulscher/RTV Noord

Iedereen door elkaar

Leon van Gelder werkt al sinds de oprichting veertig jaar geleden met klassen waar zowel vmbo, havo als vwo-leerlingen in zitten. Aan cijfers doen ze niet en aan zitten blijven ook niet. Als het slecht gaat kan een leerling tijdens een jaar een niveau omlaag gaan.
'Maar, vertelt teamleider Linda Vree aan Slob, 'meestal is er dan iets aan de hand bij één vak en gaan we aan het werk met de problemen. De leerling trekt dan vaak wel weer bij.'

Waar gaat het coronageld heen?

Het bezoek is verder bedoeld om te horen wat de school doet met de extra gelden voor het wegwerken van coronavertraging. Uit het Nationaal Programma Onderwijs krijgt elke school per leerling zevenhonderd euro; dat is met ruim zeshonderd leerlingen meer dan vier ton voor Leon van Gelder. Scholen moeten eerst uitzoeken waar de 'coronaschade' uit bestaat.
Het sociaal leren viel weg. Zoals een kaderleerling die een havoleerling een mooi proefje ziet doen en denkt: dit wil ik ook!
Michael de Haas - teamleider
Teamleider Michael de Haas: 'Omdat we niet met cijfers werken, kan je bij ons niet zo aan het aantal onvoldoendes zien waar vertraging zit.'

Sociaal leren was er niet bij

De school deed daarom een analyse over meerdere jaren en daaruit blijkt dat leerlingen prima op niveau zijn gebleven, maar ook dat de laatste twee jaar minder leerlingen 'opstroomden' naar een hoger niveau. Daar zal corona toch debet aan zijn, denkt teamleider Michael de Haas.
Minister Slob is tevreden over Leon van Gelder
Eén van de basisprincipes van het onderwijs op Leon van Gelder was door corona namelijk onmogelijk geworden. Leerlingen zaten thuis en konden dus niet van klasgenoten op een hoger niveau leren.
De Haas: 'Het sociaal leren viel weg. Zoals een kaderleerling die een havoleerling een mooi proefje ziet doen en denkt: dit wil ik ook! En de groepscohesie en de veilige leeromgeving, daar doet het ook echt wel wat op.'

Meer begeleiding

De school gebruikt het geld nu voor meer mentoruren, meer uren voor de zorgteams, kleinere klassen in leerjaar vier, meer buitenschoolse activiteiten en meer ondersteuning van huiswerkinstituut VinkHuisWerk, dat al langer met de school samenwerkt.
Dat een huiswerkinstituut aansluit bij de NPO-plannen is een heel mooi voorbeeld, ook voor de rest van Nederland
Arie Slob - onderwijsminister
Dat laatste ligt wel gevoelig, merkt Slob op. 'De buitenwereld is daar kritisch op; dat ineens heel veel mensen van buiten een graantje willen meepikken. Maar dit is anders. Dit is het extra inzetten van samenwerking die er al was.'
Slob krijgt les over visie van Leon van Gelder
Slob krijgt les over visie van Leon van Gelder © Eva Hulscher/RTV Noord
Zo moet het, vindt hij. 'Dat ze een huiswerkinstituut, dat vanuit de gemeente wordt gefinancierd om kinderen die in niet zo'n kansrijke situatie zitten te ondersteunen, laat aansluiten bij de NPO-plannen is een heel mooi voorbeeld, ook voor de rest van Nederland.'

Waar haal je de mensen vandaan?

Het goed besteden van het extra geld is voor scholen nog niet zo makkelijk. Gymdocent Menko Wiersma zit in de NPO-projectgroep en schetst de dilemma's. Mentoren meer uren geven voor het begeleiden van kinderen betekent al snel dat ze minder les kunnen geven. Daar zijn dus vervangers voor nodig. Die zijn niet alleen lastig te krijgen, maar Leon van Gelder werkt ook nog eens met vaste teams; leerlingen houden drie jaar lang dezelfde leraren zodat ze elkaar goed leren kennen. Dat moet wel, met zoveel verschillende niveaus in een klas.
Wiersma: 'Dat is wel een spanningsveld; hoe meer verschillende mensen hoe minder vaste teams.' 'Een puzzel dus,' constateert Slob, die verder tevreden is. 'Ze hebben goed zic waar leerlingen staan

Hoe gaat het nu met Levy?

Levy Sterenberg werd na de lastige start in de lockdown opgevangen op school. Vanaf toen ging het beter en nu iedereen terug is op school al helemaal. Extra hulp is niet meer nodig. Wat de school dan moet doen met al dat extra geld? 'Ja, weet ik niet.'