KLM Flight Academy wil dat elektrisch vliegen op Airport Eelde de norm wordt

Een elektrisch vliegtuig wordt in Hoogeveen aan de stekker gelegd zodat het kan doorvliegen naar Eelde
Een elektrisch vliegtuig wordt in Hoogeveen aan de stekker gelegd zodat het kan doorvliegen naar Eelde © ANP
Als het aan de KLM Flight Academy op Groningen Airport Eelde ligt, vliegt de lesvloot op termijn vooral op elektriciteit. 'Het streven is om als vliegschool binnen vijf tot tien jaar helemaal CO2-neutraal te zijn', zegt vliegschooldirecteur Bart de Vries.
De luchtvaartschool wil veertien elektrische lesvliegtuigen kopen van het Amerikaanse Bye Aerospace. De toestellen van dat bedrijf moeten weliswaar nog worden goedgekeurd, maar directeur Bart de Vries van de Flight Academy verwacht dat de vliegtuigen in de nabije toekomst vanaf Eelde mogen vliegen.
De meeste huidige lesvliegtuigen op fossiele brandstof doet de vliegschool dan van de hand, al wordt een aantal geschikt gemaakt om te vliegen op duurzame brandstoffen, weet RTV Drenthe.

Kosten nog hoog

Elektrisch vliegen is op de Drentse luchthaven al langer onderwerp van gesprek. Drie jaar geleden vertrok het eerste elektrische toestel vanaf Eelde en vorig jaar had Eelde als eerste Nederlandse luchthaven een elektrische laadpaal. Maar vanwege de te hoge kosten om elektrisch vliegen te realiseren is de overstap niet zo eenvoudig te realiseren. De hoop is dat dit over circa vijf jaar eenvoudiger is.
In 2018 steeg voor het eerst een elektrisch vliegtuigje op vanaf Eelde
In 2018 steeg voor het eerst een elektrisch vliegtuigje op vanaf Eelde © Groningen Airport Eelde

'Scheelt uitstoot en geluid'

Elektrisch vliegen heeft volgens de vliegschooldirecteur De Vries meerdere voordelen. 'Het scheelt uitstoot en geluid. Daarmee kunnen we onze plek op Eelde voor de komende jaren verzekeren', zegt hij. Airport Eelde is van levensbelang voor de vliegschool, onder meer omdat het luchtruim rondom andere vliegvelden in Nederland te vol is om veel lesvluchten uit te voeren.
De Flight Academy wacht op de Amerikaanse vliegtuigen omdat de toestellen die nu wel in het luchtruim zijn toegestaan niet ver genoeg kunnen vliegen. Studenten zouden dan tijdens de les het vliegtuig moeten opladen, wat ten koste gaat van de vliegtijd.
Voor ver vliegen zal het gebruik van alternatieve brandstoffen nodig zijn
Joris Melkert -Luchtvaartdeskundige TU Delft
Om de studenten van de luchtvaartschool voor te bereiden op een elektrische toekomst, krijgen ze vanaf begin volgend jaar twee introductielessen in een e-vliegtuig. De Vries: 'Die lessen doen we als proef bij de elektrische vliegschool in Teuge (Gelderland). Eind februari of begin maart start de eerste groep daarmee.'

Drie kwartier elektrisch de lucht in

Elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen. De huidige e-vliegtuigen kunnen zo'n 45 minuten in de lucht blijven. De lesvliegtuigen die de KLM-academie wil hebben vliegen met drie uur achtereen wat langer. Grote lijnvluchten op elektriciteit uitvoeren lijkt vooralsnog een utopie.
Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft zijn het vooral kleine toestellen, die kort in de lucht zijn, waar elektrisch vliegen in de toekomst voor is weggelegd. 'Wil je ver vliegen, dan zal het gebruik van alternatieve brandstoffen als biobrandstof en waterstof nodig zijn. Maar de algemene luchtvaart is daar wel voor geschikt.'
Dat studenten in de toekomst mogelijk alleen maar met elektrische vliegtuigen oefenen in Eelde, is volgens directeur De Vries niet erg. 'De stap van onze huidige lesvliegtuigen naar straalvliegtuigen waarmee KLM vliegt is ongeveer net zo groot als van een elektrisch vliegtuigje. Dat is dus geen probleem.'