Instellingen

Deze dag: drama’s door drank in het Groninger verkeer

Deze dag
Deze dag © RTV Noord
Constructiewerker Arend H. (27) uit Sebaldeburen en magazijnbediende Pieter Jan B. (23) uit Winschoten stonden op deze dag in 1970 voor de rechtbank. De mannen hadden stomdronken iemand doodgereden, maar erg schuldbewust toonden ze zich niet, op 25 september 1970.
‘Die man is dood en u leeft nog. Hoe staat u daar nu tegenover’? De president van de rechtbank mr. Overdiep krijgt op zijn indringende vraag aan de verdachten, niet meer dan schouderophalen als antwoord. Constructiewerker Arend had naar schatting twaalf glazen bier gedronken toen hij begin juli van Grootegast naar Doezum reed.
Bij de kruising tussen Langeweg en Bovenweg kwam hij op de verkeerde weghelft terecht en reed in op de naast zijn vrouw fietsende Pieter Westerhof. Arend komt met zijn auto in een sloot langs de weg terecht en zegt zich later niets van het ongeluk te kunnen herinneren. Zijn slachtoffer is vrijwel op slag dood.
Arend H. heeft dan al een reeks van veroordelingen wegens rijden onder invloed op zijn naam staan. In het reclasseringsrapport is opgetekend: ‘Als ik niet meer in cafés mag, kan ik net zo goed dood wezen.’
Magazijnbediende Pieter Jan B. uit Winschoten vertelt volgens getuigen half mei aan de bar bij café Arends in Bellingwolde vol trots, hoe hij eerder die dag in het Duitse Leer ‘twee liter schnaps’ achterover had geslagen. Daar komen in het café nog een hoeveelheid bier en zes of zeven borrels bij.
Op de hoofdweg in Bellingwolde rijdt hij volgens getuigen veel te hard. Bij een inhaalmanoeuvre klapt hij vol op de uit de andere richting komende bromfietser Cornelis Mulder. Ook Mulder overlijdt vrijwel meteen. Tegen B. loopt op dat moment nog een proeftijd wegens rijden onder invloed.
Moordenaars op de weg, die een paar jaar rijontzegging krijgen opgelegd, naast een half jaar celstraf. Ook toen al kwamen veroorzakers van vreselijke ongelukken in het verkeer er voor ons gevoel met lichte straffen vanaf. Behalve door de dodelijke dronkelappen, maakten verkeersongelukken in 1970 nog heel veel slachtoffers: meer dan drieduizend op de Nederlandse wegen dat jaar. Een halve eeuw later, in 2020 kwamen er zo’n zeshonderd mensen om in het verkeer.
Autorijden is in de loop der jaren een stuk veiliger geworden. Overigens zijn er nog altijd relatief veel fietsers onder de slachtoffers. In het Nieuwsblad van het Noorden is te lezen hoe rechtbankpresident Overdiep een halve eeuw geleden probeerde met een provocatie de daders tot meer tekst en uitleg te bewegen.
Hij vraagt: ‘Of vindt u: ’t is jammer, maar daar zijn die mensen voor?’ De daders haalden maar weer eens hun schouders op. En bleven zwijgen. Dat was op deze dag, 25 september 1970.